Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/66858
Type: Tese
Title: Jorge de Sena, o poeta exorcista
Other Titles: Jorge de Sena, the exorcist poet
Authors: Nathália de Lima Marquez Valentini
First Advisor: Sabrina Sedlmayer Pinto
First Referee: Jacyntho José Lins Brandão
Second Referee: Sérgio Alcides Pereira do Amaral
Third Referee: Mônica Genelhu Fagundes
metadata.dc.contributor.referee4: Rafael Climent-Espino
Abstract: A pesquisa investiga como Jorge de Sena opera livramentos morais nos âmbitos estético, político e erótico, no corpus crítico e literário, realizando uma subversão irônica da noção cristã de exorcismo. São analisadas as incidências do termo “exorcismo” e suas relações com a liberdade. Levanta-se a hipótese de que a noção funciona como fundamento propulsor das suas composições literárias muito antes da publicação de Exorcismos (1972), podendo ser considerada uma espécie de operador exegético. Propõe-se, assim, a leitura de textos escritos ao longo de toda a trajetória de Jorge de Sena, explicitando como tais exorcismos se apresentam. Percebe-se então a defesa de um ethos humanístico que enfatiza a necessidade de espossessão moral para alcançar livres experimentações estéticas. Tal postura poética é capaz de demonstrar o tratamento sem censura de divergências e inquietudes políticas (em elação aos regimes fascistas de Portugal e do Brasil, que o impeliram duas vezes ao exílio) e o despudor erótico. Sena concebe, assim, a autoimagem de poeta exorcista, cuja performance participa de modo especial na consolidação da sua visão de mundo ética e libertária e na sacralização do erotismo. Compromissado com a dignidade humana e com o vigor da literatura em resistir a controles censórios e prescritivos, o poeta projeta, de forma singular, exorcismos poéticos como aberturas ao devir-liberdade do leitor.
Abstract: The research investigates how Jorge de Sena operates moral deliverances in aesthetic, political and erotic spheres, in critical analysis and in the literary corpus, executing an ironic subversion of the Christian notion of exorcism. The frequent appearance of the term “exorcism” (and similar ones) and its relations with freedom are analyzed. The hypothesis is raised that the notion works as a propelling base of his literary compositions long before the publication of Exorcisms (1972) and can be considered an exegetical operator. To verify this hypothesis, the reading of texts written throughout Sena’s trajectory intends to evidentiate which emphasizes the need for moral dispossession to achieve free aesthetic experimentations. This poetic attitude is able to demonstrate uncensored treatment of political differences and unquietments (in regard to the fascist regimes in Portugal and Brazil, which twice drove him into exile) and erotic disinhibition. Sena conceives thus the self-image of an exorcist poet, whose performance participates particularly in the consolidation of his ethical and libertarian worldview and in the eroticism sacralization. Committed to human dignity and to the vigor of literature in resisting censorship and prescriptive controls, the poet singularly projects poetic exorcisms as openings to the readers’ becoming free.
Subject: Sena, Jorge de, 1919-1978. - Crítica e interpretação
Literatura portuguesa - História e crítica
Exorcismo na literatura
Erotismo na literatura
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FALE - FACULDADE DE LETRAS
metadata.dc.publisher.program: Programa de Pós-Graduação em Estudos Literários
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/66858
Issue Date: 3-Mar-2023
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
JORGE DE SENA, O POETA EXORCISTA.pdf2.77 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.