Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/30580
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Ana Maria de Oliveira Galvãopt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/6102383021147824pt_BR
dc.contributor.referee1Isabel Cristina Alves da Silva Fradept_BR
dc.contributor.referee2Gustavo Gilson Sousa de Oliveirapt_BR
dc.creatorJaime Magalhães Sepulcro Júniorpt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/1510055144978141pt_BR
dc.date.accessioned2019-10-21T17:29:11Z-
dc.date.available2019-10-21T17:29:11Z-
dc.date.issued2019-06-28-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/30580-
dc.description.abstractThis research aimed to understand the role of the written culture, especially fanzines, in the construction of a christian counterculture identity in Belo Horizonte between the years 1980 and 1990, period which includes the emergence and consolidation of the Comunidade Cristã Caverna de Adulão (CCCA), one of the Brazilian exponents of the artistic, cultural and ecclesiastical movement known as christian counterculture. The movement consists in an “encounter” between the young American counterculture of the 1960s and the American evangelical youth, resulting in a christian artistic and musical explosion filled with elements of the counterculture, such as the hippy aesthetic and language, the progressive rock, in a process of re-signification of the traditional protestant practices and, consequently, at the creation of alternative churches. It is considered that the movement came to Brazil in the 1970s and developed in the following years, parallel to the transformations of the secular counterculture, seeking to incorporate their musical genres and the identities that have emerged with them in the national and international scenarios. The research is carried out from the perspective of Cultural History and the field of study on the history of written culture. The concept of mobilized identity starts from the perspective of cultural studies. The sources of the research were constructed from oral testimonies collected in interviews and from written documents such as letters, cassette inserts and CDs, posters, magazines and, mainly, fanzines of the movement produced in the scenario of Belo Horizonte. Throughout the analysis, the fanzines proved to be a privileged means of transmitting the representations of the movement in a systematized way insofar as they deal with various themes related to the christian counterculture universe and carry out religious practices (discipleship and evangelization) and cultural practices related to the underground universe (criticism and apologies), directing his discourse simultaneously to two public readers (the christian and the non-christian). This type of written production, therefore, played a significant role in the construction of the identity of the movement especially in the 1990s, not only in the local scenario, but also at the national level, considering the breadth of its circulation. The representations conveyed in the fanzines acted in the construction of a youthful, urban, underground and evangelical identity.pt_BR
dc.description.resumoO trabalho buscou compreender o papel da cultura escrita, especialmente dos fanzines, na construção de uma identidade contracultural cristã na cidade de Belo Horizonte entre os anos 1980 e 1990, período que compreende o surgimento e a consolidação da Comunidade Cristã Caverna de Adulão (CCCA), um dos expoentes brasileiros do movimento artístico, cultural e eclesiástico conhecido como contracultura cristã. O movimento consiste em um “encontro” entre a contracultura jovem americana dos anos 1960 e a juventude evangélica americana, resultando em uma explosão musical e artística cristã repleta de elementos da contracultura, como a estética e a linguagem hippies, o rock progressivo, em um processo de ressignificação de práticas protestantes tradicionais e, consequentemente, na criação de igrejas alternativas. Considera-se que o movimento tenha chegado ao Brasil na década de 1970 e se desenvolvido nos anos seguintes, paralelamente às transformações da contracultura secular, buscando incorporar seus gêneros musicais e as identidades que com eles despontaram nos cenários nacional e internacional. A pesquisa é realizada a partir da perspectiva da História Cultural e do campo de estudos sobre a história da cultura escrita. O conceito de identidade mobilizado parte da perspectiva dos estudos culturais. As fontes da pesquisa foram construídas a partir de depoimentos orais coletados em entrevistas e de documentos escritos, como cartas, encartes de fita cassete e CDs, cartazes, revistas e, principalmente, fanzines do movimento produzidos no cenário belorizontino. Os fanzines se revelaram, ao longo da análise, como meio privilegiado de veiculação das representações do movimento de modo sistematizado na medida em que tratam de diversos temas relacionados ao universo da contracultura cristã e realizam em suas páginas práticas religiosas (discipulado e evangelização) e práticas culturais relacionadas ao universo underground (críticas e apologias), direcionando seu discurso simultaneamente a dois públicos leitores (o cristão e o não cristão). Esse gênero de produção escrita desempenhou, portanto, um papel significativo na construção da identidade do movimento especialmente na década de 1990, não somente no cenário local, mas também em âmbito nacional, considerandose a amplitude de sua circulação. As representações veiculadas nos fanzines atuaram na construção de uma identidade juvenil, urbana, underground e evangélica.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação - Conhecimento e Inclusão Socialpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectUndergroundpt_BR
dc.subjectEvangelicalismopt_BR
dc.subjectCultura escritapt_BR
dc.subjectIdentidadept_BR
dc.subjectContracultura cristãpt_BR
dc.titleEvangelicalismo e cultura escrita: o papel dos fanzines na construção de uma identidade contracultural cristã em Belo Horizonte entre os anos 1980 e 1990pt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
EVANGELICALISMO E CULTURA ESCRITA COM FICHA CAT..pdfAberto12.56 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.