Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/30588
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Eduardo da Motta e Albuquerquept_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/6966612518135380pt_BR
dc.contributor.advisor-co1Leonardo Costa Ribeiropt_BR
dc.contributor.referee1Eduardo da Motta e Albuquerquept_BR
dc.contributor.referee2Leonardo Costa Ribeiropt_BR
dc.contributor.referee3Márcia Siqueira Rapinipt_BR
dc.contributor.referee4Renato de Castro Garciapt_BR
dc.creatorBruno Aguiar Carrara de Melopt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/8208738343275477pt_BR
dc.date.accessioned2019-10-21T20:05:01Z-
dc.date.available2019-10-21T20:05:01Z-
dc.date.issued2019-08-01-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/30588-
dc.description.abstractBased on bibliographic research, this study investigates the relevant elements for the elaboration of a theory of demand, especially household consumption, taking into account the evolutionary and complexity approaches. The analysis highlights the dynamic aspect of the economy due to the interaction between agents with limited rationality, capable of learning according to their own experiences and from others, in a context of social interaction and with frequent changes. Due to the uncertainty, different strategies are tried and selected according to the satisfaction obtained. Behaviors that have proved adequate to situations already experienced are retained, forming habits. By imitating behaviors evaluated as successful, occurs dissemination of behaviors and habits. Unsatisfactory experiences can lead to reassessment and adaptation of existing habits or even innovations in consumption. It is admitted that economic and social aspects are interrelated and may result in non-linear effects due to positive feedbacks. An historical evaluation of capitalism in the United States is made, highlighting the coevolutionary process between technology, organization of firms, institutions, society and household consumption that implies qualitative changes. The consumer market is seen as an emergent property of the process of self-organization among heterogeneous agents that results in clusters and rules of interaction that coordinate relationships at different organizational levels.pt_BR
dc.description.resumoA partir de pesquisa bibliográfica, este estudo investiga os elementos relevantes para a elaboração de uma teoria da demanda, em especial o consumo familiar, levando em conta as abordagens evolucionária e de complexidade. A análise destaca o aspecto dinâmico da economia devido à interação entre agentes com racionalidade limitada, capazes de aprender de acordo com as experiências, próprias e de outros, em um contexto de interação social e com frequentes mudanças. Devido à incerteza, diferentes estratégias são experimentadas e selecionadas conforme a satisfação obtida. Comportamentos que se mostraram adequados a situações já vividas são retidos, formando hábitos. Pela imitação de comportamentos avaliados como bem sucedidos, pode haver disseminação de comportamentos e de hábitos. Experiências não satisfatórias podem conduzir à reavaliação e a adaptações de hábitos existentes ou mesmo a inovações no consumo. Admite-se que aspectos econômicos e sociais estão inter-relacionados, podendo resultar em efeitos não lineares devido a feedbacks positivos. Ainda é feita uma avaliação histórica do capitalismo nos Estados Unidos destacando o processo coevolutivo entre tecnologia, organização de firmas, instituições, sociedade e consumo das famílias que implica em mudanças qualitativas. O mercado de consumo é visto como propriedade emergente do processo de auto-organização entre agentes heterogêneos que resulta em agrupamentos e regras de interação que coordenam relações em diferentes níveis organizacionais.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFACE - FACULDADE DE CIENCIAS ECONOMICASpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Economiapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectConsumopt_BR
dc.subjectEconomia evolucionáriapt_BR
dc.subjectComplexidadept_BR
dc.subjectDemandapt_BR
dc.subject.otherConsumo (Economia)-
dc.subject.otherDemanda (Teoria econômica)-
dc.titleElementos evolucionários para uma teoria da demandapt_BR
dc.title.alternativeEvolutionary elements for a demand theorypt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.audience.educationlevelEconomia evolucionária-
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dissertação_Bruno Carrara_Elementos evolucionários para uma teoria da demanda.pdf2.24 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.