Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/30900
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Roberto Rafael Guidugli Filhopt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/6495936757896503pt_BR
dc.contributor.referee1Sidnea Eliane Campos Ribeiropt_BR
dc.creatorVanessa Kellen Xavier do Coutopt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/8032704556612124pt_BR
dc.date.accessioned2019-11-08T17:25:32Z-
dc.date.available2019-11-08T17:25:32Z-
dc.date.issued2019-08-09-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/30900-
dc.description.abstractThe continuous growth of Professional Architect and Urbanism performance is reflected in a constant need for improved results in order to compete in the labor market. This process requires attention since the establishment of an office and the organization of its internal services, so the theme of this work: management of architectural offices. The application of management, planning and leadership techniques in small architecture offices will be approached comparing them to the practices commonly used in offices based in Belo Horizonte / MG. The aim is to evaluate how the application of management tools can broaden the horizons of these professionals as well as optimize their production processes. It also aims to adapt these tools, based on the review of the existing bibliography, in a consistent and cohesive plan that suits the reality of the implementation and the active operation of the company. For this, it was used the exploratory qualitative-quantitative research drawn from studies of the theoretical framework that specifically addresses the problem-issue, application of a questionnaire with owner-partners or employees of small architectural offices to survey the practices commonly used in the office and project management. In general, Architects and Urban Planners work with small teams, or in association with other professionals as Architects, as well as having little initial resource. Because of this, the planning steps are left a posteriori. It is important to know how to deal with all the variables that apply to the Architecture and Urbanism business, to expand knowledge in the office anagement area and to always seek efficiency, more productive methods, increase profitability and minimize the risks of undertaking in this area. Neglecting the management strategies and not turning them, a part of the office routine can delay the achievement of goals and objectives and, consequently, the expansion of the enterprise.pt_BR
dc.description.resumoO contínuo crescimento da atuação do profissional Arquiteto e Urbanista se reflete em uma necessidade constante de melhoria nos resultados para a competição no mercado de trabalho. Esse processo exige atenção desde a implantação de um escritório e a organização de seus serviços internos, por isso a temática desse trabalho: gestão dos escritórios de arquitetura. Será abordada a aplicação das técnicas de gestão, planejamento e liderança em escritórios de Arquitetura de pequeno porte comparando-as às práticas comumente utilizadas em escritórios sediados em Belo Horizonte/MG. Pretende-se avaliar como a aplicação das ferramentas de gestão pode ampliar os horizontes de atuação desses profissionais bem como otimizar os seus processos produtivos. Visa, ainda, adequar tais ferramentas, a partir da revisão da bibliografia existente, em um plano consistente, coeso e de fácil adesão pelos profissionais, que se adeque à realidade da implantação e ao funcionamento ativo da empresa. Para tanto recorreu-se à pesquisa quali-quantitativa exploratória traçada a partir de estudos do referencial teórico que trata especificamente da questão-problema e aplicação de questionário com sócios-proprietários ou funcionários de escritórios de arquitetura de pequeno porte para levantamento das práticas comumente utilizadas no gerenciamento de escritórios e projetos. Em geral, Arquitetos e Urbanistas trabalham com equipes reduzidas, ou em associação com outros profissionais também Arquitetos, bem como contam com pouco recurso inicial. Isso faz com que as etapas de planejamento sejam deixadas a posteriori. No entanto, é importante saber lidar com todas as variáveis que se aplicam aos negócios de Arquitetura e Urbanismo, expandir os conhecimento na área de gestão de escritórios e buscar sempre a eficiência, métodos mais produtivos, aumentar a rentabilidade e minimizar os riscos de se empreender nessa área. Negligenciar as estratégias gerencias e não transformá-las em rotina dentro de um negócio, pode atrasar o cumprimento de metas e objetivos e, consequentemente, a expansão do empreendimento.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentENG - DEPARTAMENTO DE ENGENHARIA MATERIAIS E DA CONSTRUÇÃO CIVILpt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Construção Civilpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEscritórios de arquiteturapt_BR
dc.subjectGerenciamentopt_BR
dc.subjectNegócios de arquiteturapt_BR
dc.subjectGestão de escritóriospt_BR
dc.subjectConstrução civilpt_BR
dc.subject.otherConstrução civilpt_BR
dc.subject.otherEscritórios - Administraçãopt_BR
dc.subject.otherEscritórios de arquiteturapt_BR
dc.subject.otherNegóciospt_BR
dc.titleGerenciamento de escritórios de arquitetura de pequeno porte: técnicas de planejamento aplicadaspt_BR
dc.title.alternativeSmall architecture offices management: applied planning techniquespt_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Construção Civil

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MONOGRAFIA_EX_R01.pdf2.47 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.