Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/31461
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Marlene Oliveirapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/0146077522102988pt_BR
dc.contributor.referee1Marília de Abreu Martins de Paivapt_BR
dc.contributor.referee2Ronaldo Ferreira de Araújopt_BR
dc.creatorFabíola Maria Siqueira Rochapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/2967615824899800pt_BR
dc.date.accessioned2019-12-09T12:24:49Z-
dc.date.available2019-12-09T12:24:49Z-
dc.date.issued2019-08-26-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/31461-
dc.description.abstractThe objective of this research is to analyze the scientific production on Information Literacy in the context of Information Science in Brazil, conveyed through articles indexed in SciELO, BRAPCI, theses and dissertations available in digital thesis and dissertation libraries or in the institutional repositories of the post- graduation programs in information science (PPGCI´s). The theoretical framework brings together ideas and authors from Information Science, Scientific Communication, Bibliometrics, Digital Libraries and Institutional Repositories and Information Literacy. This is a descriptive research with quantitative and qualitative approaches. The results show that in the period of 17 years, 68 theses and dissertations were identified in 10 post- graduation programs in information science. A total of 179 articles published in 37 scientific journals indexed in BRAPCI and SciELO, in the period 2000 to 2017. We identified 68 theses and dissertations in 10 graduate program in information science. The results show that the theme was more expressive in the PPGCI´s of the State University "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP) with 17 publications, Universidade de Brasília (UnB) with 12 publications and Universidade Federal da Bahia (UFBA) with 10 publications. There is a great diversity of researchers who have only guided a work that shows a dispersion of productivity. Two professoras/researchers were identified as more productive advisors, sheltered in the PPGCI of UNESP. The subjects most frequently addressed in theses and dissertations are: competence in information with frequency six and informational competence with four replications. In BRAPCI, 34 scientific journals were found with a total of 158 articles. In Scielo only three scientific journals with 21 articles. Information Literacy a recent theme in Brazil and still does not have the cohesion and preferences of its researchers regarding the important problems to be studied in Brazil. In the literature studied, some researchers from other subjects took a tour of the theme and guided a dissertation or thesis or wrote an article only.pt_BR
dc.description.resumoO objetivo desta pesquisa consiste em analisar a produção científica sobre competência informacional no contexto da Ciência da Informação no Brasil, veiculada por meio dos artigos indexados no SciELO, BRAPCI, teses e dissertações disponibilizadas nas bibliotecas digitais de teses e dissertações ou nos repositórios institucionais dos Programas de Pós-Graduação em Ciência da Informação (PPGCI´s). O referencial teórico reúne ideias e autores da Ciência da Informação, Comunicação científica, Bibliometria, bibliotecas digitais e repositórios institucionais e Competência informacional. Trata-se de uma pesquisa descritiva com abordagens quantitativa e qualitativa. Os resultados revelam que no período de 17 anos, identificou-se 68 teses e dissertações em 10 Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação. Um total de 179 artigos veiculados em 37 revistas científicas indexadas na BRAPCI e SciELO no período de 2000 a 2017. Temática foi mais expressiva nos PPGCI´s da Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP) com 17 publicações, Universidade de Brasília (UnB) com 12 publicações e Universidade Federal da Bahia (UFBA) com 10 publicações. Verifica-se uma grande diversidade de pesquisadores que orientaram, somente, um trabalho ou que publicaram um único artigo, que mostra uma dispersão da produtividade. Identificou-se duas docentes/pesquisadoras como orientadoras mais produtivas abrigadas no PPGCI da UNESP. Os assuntos mais abordados nas teses e dissertações foram: Competência em informação com frequência seis e competência informacional com quatro repetições. Na BRAPCI encontrou-se 34 revistas científicas com um total de 158 artigos. No SciELO apenas três revistas científicas com 21 artigos. A competência informacional é uma temática recente no Brasil e ainda não tem coesão e preferências de seus pesquisadores quanto aos problemas importantes a serem estudados no Brasil. Percebe-se na literatura estudada que alguns pesquisadores de outras temáticas fizeram um passeio pelo assunto e orientaram uma dissertação ou tese ou escreveram um artigo somente.pt_BR
dc.description.sponsorshipFAPEMIG - Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de Minas Geraispt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentECI - ESCOLA DE CIENCIA DA INFORMAÇÃOpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Gestão e Organização do Conhecimentopt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/*
dc.subjectCiência da informaçãopt_BR
dc.subjectComunicação científicapt_BR
dc.subjectEstudo bibliométricopt_BR
dc.subjectCompetência informacionalpt_BR
dc.subject.otherCiência da Informaçãopt_BR
dc.subject.otherComunicação na ciência da informaçãopt_BR
dc.subject.otherCompetência em informaçãopt_BR
dc.subject.otherBibliometriapt_BR
dc.titleAnálise da produção científica sobre competência informacional no contexto da ciência da informação no Brasilpt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-4461-1586pt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dissertação_Fabíola M. Siqueira Rocha_2019..pdf14.54 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons