Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/32638
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Francisca Izabel Pereira Macielpt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/0925119698225692pt_BR
dc.contributor.referee1Gilcinei Teodoro Carvalhopt_BR
dc.contributor.referee2Leiva de Figueiredo Viana Lealpt_BR
dc.contributor.referee3Delaine Cafiero Bicalhopt_BR
dc.contributor.referee4Hércules Tolêdo Corrêapt_BR
dc.creatorValquiria Rodrigues Silva Santospt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/9575195803191924pt_BR
dc.date.accessioned2020-03-02T17:28:32Z-
dc.date.available2020-03-02T17:28:32Z-
dc.date.issued2019-08-26-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/32638-
dc.description.abstractThis paperwork aims at analyzing the text production conditions of 5th grade students of elementary school from a public institution of the State of Minas Gerais. In order to endeavour the research, we assumed the conception of a language on its discursive and interactional aspect, relied on Bakhtin ([1929] 2002 and [1979] 1997); Brait (2016 and 2017); Costa Val (2000, 2007, 2008 e 2009); Marcuschi (2005 and 2008), among others. The qualitative approach was contemplated to understand the writing process in classroom (Alves-Mazzotti e Gewandsznajder, 2002; Bogdan e Biklen,1994). To data collecting, we used the text production notebooks to verify the proposals and the texts produced, and we realized the semi-structured interviews with the students to know what they think and say about the text production in school. The text production proposals were grouped according to their similar characteristics and organized in five categories: title, theme, scenes, story continuing, and, lastly, problem-situation and image. These proposals were artificial, and on them, the text was seen as a product to certify linguistic knowledges. When we analyzed the students’ texts, we noticed the presence of discursive elements that had the intention of activating the interest of the interlocutor and we tried to know what the students had to say about the writing process. In the interviews realized with the learners, we verified they understood the writing as a scholar chore. Furthermore, they acknowledge their classmates and the teacher as their interlocutors and that’s why they used different thematic and intertextual resources to stimulate interest, cause impact and produce empathy. Therefore, they were conscientious about the practice of writing and reading, and they knew what classmates and teachers thought of their produced texts. These interaction moments occurred in text production classes caused the anticipation of expected behaviors by the subjects involved in the production and reception of the texts.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho tem o objetivo de analisar as condições de produção de textos de alunos do 5º ano do ensino fundamental, de uma escola pública da rede estadual de Minas Gerais. Para empreender a pesquisa, assumimos a concepção de linguagem no seu caráter discursivo e interacional, apoiada em Bakhtin ([1929] 2002 e [1979] 1997); Brait (2016 e 2017); Costa Val (2000, 2007, 2008 e 2009); Marcuschi (2005 e 2008) dentre outros. A abordagem qualitativa foi contemplada para compreendermos o processo de escrita de textos em sala de aula (ALVES-MAZZOTTI e GEWANDSZNAJDER, 2002; BOGDAN e BIKLEN,1994). Para a coleta dos dados, utilizamos os cadernos de produção de textos para verificar as propostas e os textos produzidos, e realizamos as entrevistas semiestruturadas com os alunos, para conhecer o que eles pensam e dizem sobre a produção de textos na escola. As propostas de produção de textos foram agrupadas conforme suas características semelhantes e organizadas em cinco categorias: título, tema, cenas, continuidade à história e, por último, título, situação-problema e imagem. Tais propostas eram descontextualizadas, artificiais, e o texto era visto como um produto fechado em si mesmo. Ao analisarmos os textos dos alunos, verificamos a presença de elementos discursivos que buscavam despertar o interesse do interlocutor e procuramos conhecer o que os alunos tinham a dizer sobre o processo de escrita. Nas entrevistas realizadas com os aprendizes, constatamos que eles compreendiam a escrita como o cumprimento de uma tarefa escolar. Além disso, reconheciam os colegas e as professoras como seus interlocutores e, por isso, utilizavam diferentes recursos temáticos e intertextuais para despertarem interesse, causarem impacto e produzirem empatia. Dessa forma, tinham a consciência das práticas de escrever e de ler, e sabiam o que os colegas e a professora achavam dos textos produzidos. Esses momentos de interação que ocorriam nas aulas de produção de textos provocavam a antecipação de comportamentos esperados pelos sujeitos envolvidos na produção e recepção dos textos.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação - Conhecimento e Inclusão Socialpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/*
dc.subjectProdução de textospt_BR
dc.subjectGêneros textuaispt_BR
dc.subjectEscritapt_BR
dc.subjectEscolapt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherEscrita - Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherEnsino fundamentalpt_BR
dc.subject.otherComunicação escritapt_BR
dc.titleProdução de texto escrito: como os alunos respondem às propostas da escolapt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dissertacao_mestrado_educacao_valquiria_rodrigues_silva_santos.pdfAberto3.36 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons