Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/33235
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Erika lourençopt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/9333855493250078pt_BR
dc.contributor.referee1Deolinda Armani Turcipt_BR
dc.creatorViviane Cornelio de Menezespt_BR
dc.date.accessioned2020-04-09T14:45:05Z-
dc.date.available2020-04-09T14:45:05Z-
dc.date.issued2019-12-07-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/33235-
dc.description.abstractThis work arose from the need to promote inclusion more effectively in the Itamarati Municipal School of Early Childhood Education (EMEI), where I work as a teacher of early childhood education. During his construction I read statements and laws, analyzed concepts and studied what different authors address about the inclusive education movement, school inclusion and the different dimensions of accessibility, thus seeking to prepare me for the construction of actions involving the entire school community. . Among the six actions proposed focusing on the inclusion theme are: meetings held with families at the Parent School under the direction of various guests, meetings with teachers to raise awareness and reflection on educational practice, the construction of a booklet containing student and family drawings. The execution of the actions favored the participation of the whole school community and the involvement of teachers that resulted in the development of inclusive attitudes throughout 2019.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho surgiu da necessidade de promover a inclusão de forma mais efetiva na Escola Municipal de Educação Infantil (EMEI) Itamarati, escola onde atuo como professora da educação infantil. Durante a construção dele li declarações e leis, analisei conceitos e estudei o que diferentes autores abordam sobre o movimento da educação inclusiva, a inclusão escolar e as diferentes dimensões da acessibilidade, buscando assim me preparar para a construção de ações que envolvessem toda a comunidade escolar. Entre as seis ações propostas com o enfoque no tema inclusão, estão: os encontros realizados com as famílias na Escola de Pais sob a direção de variados convidados, os encontros com as professoras para sensibilização e reflexão da prática educativa, a construção de uma cartilha contendo desenhos dos alunos e familiares. As execuções das ações favoreceram a participação de toda a comunidade escolar e o envolvimento de professoras que resultaram no desenvolvimento de atitudes inclusivas ao longo do ano de 2019.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Formação de Educadores Para a Educação Básicapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/*
dc.subjectinclusãopt_BR
dc.subjectIntegraçãopt_BR
dc.subjectAcessibilidadept_BR
dc.subjectComunidade escolarpt_BR
dc.subject.otherEducação de criançaspt_BR
dc.subject.otherEducação inclusivapt_BR
dc.subject.otherInclusão escolarpt_BR
dc.subject.otherAcessibilidadept_BR
dc.subject.otherComunidade e escolapt_BR
dc.titleA promoção da educação inclusiva em uma comunidade escolar de Belo Horizonte - MGpt_BR
dc.title.alternativeThe promotion of inclusive education in a school community in Belo Horizonte - MGpt_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Formação de Educadores para Educação Básica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Monografia Viviane C Menezes.pdfAberto10.38 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons