Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/33596
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Lucia Gouvêa Pimentelpt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/3342330120066308pt_BR
dc.contributor.referee1Mariana de Lima Munizpt_BR
dc.contributor.referee2José Afonso Medeiros Souzapt_BR
dc.contributor.referee3Maria de Lourdes Macena de Souzapt_BR
dc.contributor.referee4João de Jesus Paes Loureiropt_BR
dc.creatorInês Antonia Santos Ribeiropt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/7197341810130704pt_BR
dc.date.accessioned2020-06-07T22:51:51Z-
dc.date.available2020-06-07T22:51:51Z-
dc.date.issued2019-11-25-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/33596-
dc.description.abstractThis thesis identifies and analyzes how in-service teacher training in Art/Theater given to the riparian teachers of the elementary school of the Belém Islands contributes to a problematic educational practice of Art/Theater classroom and enable other teaching/learning processes. The theoretical and methodological references are about the dialogic of teaching/learning processes in Art/Theater and in-service teacher training, from the reflections/actions/reflections of the teacher in front of his or her practice. The methodology is document-based and the case study was built at the Amazonian riverside school context with oral documents, audiovisual information sources, blogs, internet channels. Data were analyzed using the content analysis technique. In the analysis of the proposal and action of in-service teacher training of riparian teachers, the following documents were identified as recurrent: linking continuing education with the Amazonian cultural ethos; the school as focus of formation; extension as a concept of dialogue, participation and autonomy; self-management of the student teaching/learning management process; Theater as an articulator between Basic and Higher Education, with inseparability between teaching / learning / research. Finally, proposals are made for how the continuing education of riverine teachers can take place in a more immersive and participatory way, respecting the local culture.pt_BR
dc.description.resumoEsta tese identifica e analisa como a formação continuada em Arte/Teatro dada aos professores ribeirinhos do ensino fundamental das ilhas de Belém contribui para uma prática educativa problematizadora da aprendizagem em Arte/Teatro em sala de aula e possibilita outros processos de ensino/aprendizagem. Os referenciais teóricos e metodológicos situam-se acerca da dialógica de processos de ensino/aprendizagem em Arte/Teatro e a formação continuada de professores, a partir das reflexões/ações/reflexões do professor diante de sua prática docente. A metodologia é documental e o estudo de caso foi construído no contexto escolar ribeirinho da Amazônia, com fontes de informação orais documentais, audiovisuais, blogs, canais da internet. Os dados foram analisados por meio da análise de conteúdo. Na análise da proposta e ação de formação continuada de professores ribeirinhos, identificou-se como recorrente nos documentos analisados: vinculação da formação continuada com o ethos cultural amazônico; a escola como foco da formação; extensão como conceito de diálogo, participação e autonomia; auto-gestão do processo de gestão do ensino/aprendizagem dos alunos; o Teatro como articulador entre o Ensino Básico e o Ensino Superior, com indissociabilidade entre ensinar/aprender/pesquisar. Por fim, são feitas propostas de como pode acontecer a formação continuada das professoras das ilhas ribeirinhas de uma forma mais imersiva e participativa, respeitando a cultura local.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEBA - ESCOLA DE BELAS ARTESpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Artespt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectFormação continuadapt_BR
dc.subjectExtensão universitáriapt_BR
dc.subjectEducação ribeirinhapt_BR
dc.subjectArtes/teatropt_BR
dc.subject.otherArte - Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherTeatro - Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherProfessores de arte - Formaçãopt_BR
dc.subject.otherProfessores de teatro - Formaçãopt_BR
dc.subject.otherEducação permanentept_BR
dc.subject.otherTeses EBApt_BR
dc.titleFormação continuada de professores em arte/teatro: concepções e práticas nas escolas públicas das ilhas de Belémpt_BR
dc.title.alternativeIn-service teacher training in art/theater: conceptions and practices in public schools on the islands Belémpt_BR
dc.typeTesept_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tesse Inês Antonia Santos Ribeiro-PDF-A.pdf13.32 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.