Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/33598
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Marcos César de Senna Hillpt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/2263233359051121pt_BR
dc.contributor.referee1Rosvita Kolb Bernardespt_BR
dc.contributor.referee2Eugênio Pacelli da Silva Hortapt_BR
dc.contributor.referee3Maria Elisa Martins Campos do Amaralpt_BR
dc.contributor.referee4José Afonso Medeiros Souzapt_BR
dc.contributor.referee5Sebastião Brandão Miguelpt_BR
dc.creatorDaniely Meireles do Rosáriopt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/2813836419048179pt_BR
dc.date.accessioned2020-06-08T00:19:36Z-
dc.date.available2020-06-08T00:19:36Z-
dc.date.issued2019-10-02-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/33598-
dc.description.abstractThis research arose from a constant practice of observing the cities of Pará and the means that the self-taught painter uses as a support, focusing on the outer wall. From the large amount of photographic records made between the municipalities located on the Belém to Bragança roads, through the 223 kilometers that make up the current Pará State Tourist Route, the statements and the theoretical approach employed fell on the external mural commissioned for decorative, advertising and artistic, operating culturally as an urban visual device that modifies the understanding of the medium and directs the understanding of art in the places where they are established. In the end, the analyzes focused on the trajectory and artistic production of Moacir Cardoso, a painter who for more than two decades created, through painting, visual representation modes of amazonian and bragantine culture, in a mix of references and symbols that made him one of the painters most fertile of the municipalities of the interior of northeastem of Pará. The theoretical framework employs authors who discuss urban painting as a sign situated in an amazonian cultural context, allied with a written content that suggests the enchantment for the place and the contemplation of the waters, daily life and forests.pt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa surgiu de uma prática constante de observação das cidades paraenses e dos meios que o pintor autodidata utiliza como suporte, tendo como foco a parede externa. Da grande quantidade de registros fotográficos feitos entre os municípios situados nos caminhos de Belém a Bragança, através dos 223 quilômetros que compõem a atual Rota Turística do Estado do Pará, as afirmações e a abordagem teórica empregadas recaíram sobre a pintura mural externa, encomendada para fins decorativos, publicitários e artísticos, operando culturalmente como um dispositivo visual urbano que modifica o entendimento do suporte e direciona a compreensão da arte nos lugares onde encontram-se instauradas. Ao final, as análises focaram na trajetória e produção artística de Moacir Cardoso, pintor que há mais de duas décadas cria, pela pintura, modos de representação visual da cultura amazônica e bragantina, num misto de referenciais e símbolos que o fizeram um dos pintores mais férteis dos municípios do interior do Nordeste Paraense. O referencial teórico emprega autores que discutem a pintura urbana enquanto signo situado num contexto cultural amazônico, aliado a um teor escrito que sugere o encantamento pelo lugar e a contemplação das águas, do cotidiano e das matas.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEBA - ESCOLA DE BELAS ARTESpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Artespt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectArte urbanapt_BR
dc.subjectPintura muralpt_BR
dc.subjectDispositivo artísticopt_BR
dc.subjectCultura amazônicapt_BR
dc.subjectMoacir Cardosopt_BR
dc.subject.otherCardoso, Moacirpt_BR
dc.subject.otherArte urbanapt_BR
dc.subject.otherPintura e decoração mural - Parápt_BR
dc.subject.otherPintores brasileirospt_BR
dc.subject.otherPará - Cultura popularpt_BR
dc.subject.otherTeses EBApt_BR
dc.titleEntre a lona e a parede urbana: a outra face da pintura paraense pela obra de Moacir Cardosopt_BR
dc.title.alternativeBetween the canvas and the urban wall: the other face of Pará painting by the work of Moacir Cardosopt_BR
dc.typeTesept_BR
dc.identifier.orcid0000-0002-6993-1781pt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
VERSÃO COMPLETA_ENTRE A LONA E A PAREDE URBANA_DANIELY MEIRELES.pdf25.09 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.