Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/34194
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Flavio Terrigno Barbeitaspt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/8877943543630986pt_BR
dc.contributor.referee1Carlos Gonçalves Machado Netopt_BR
dc.contributor.referee2Guilherme Augusto Soares de Castropt_BR
dc.contributor.referee3Rodrigo Antonio de Paiva Duartept_BR
dc.contributor.referee4Sergio Alcides Pereira do Amaralpt_BR
dc.creatorPedro Henrique Dutra Martins Rocha Eliaspt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/7055362061841718pt_BR
dc.date.accessioned2020-09-24T19:33:50Z-
dc.date.available2020-09-24T19:33:50Z-
dc.date.issued2019-12-05-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/34194-
dc.description.abstractThis study investigates depictions of dystopia in songs by the English group Radiohead, in attention to instants of transcendence approached in light of a lapse aesthetics. The analyses constitute a chronologically linear path in the repertoire, starting with the song “Fake Plastic Trees”, from the album The Bends (1995), followed by the subsequent albums OK Computer (1997) and Kid A (2000). These moments are connected by a conceptual thread: while “Fake Plastic Trees” contains the germ of a dystopian sentiment, compressed under the radiophonic format, OK Computer shows a broad picture of contemporary vices whose awareness between different protagonists results in disorientation and melancoly; finally, Kid A transfers the terms of this conflict to the musical interplay, creating a metaphor of reification in the impossibility of articulating the subject in the space of creation. The focus in lapses of transcendence, in spite of the limitations inherent to the culture industry, is grounded in a review of traditional philosophical categories, particularly among the writings of Theodor Adorno. In preparation of the ground where the analyses take place, Radiohead’s repertoire is placed between two core narratives: one related to musical form, the evolution from rock’n’roll to art rock; the other, dedicated to the pattern of representation, with an overview of dystopia from the origins in literature to reconfigurations in languages such as cinema and music.pt_BR
dc.description.resumoEste estudo investiga representações da distopia em canções do grupo inglês Radiohead, com atenção a instantes de transcendência enfocados à luz de uma estética do lapso. As análises descrevem trajeto cronologicamente linear no repertório, iniciando pela canção “Fake Plastic Trees”, localizada no disco The Bends (1995), e seguindo com os álbuns subsequentes OK Computer (1997) e Kid A (2000). Esses momentos são concatenados por um fio conceitual: enquanto “Fake Plastic Trees” contém um embrião do sentimento distópico, comprimido em formato radiofônico, OK Computer apresenta um panorama de vícios contemporâneos, cuja percepção entre protagonistas distintos redunda em desorientação e melancolia; enfim, Kid A transfere os termos do conflito à trama musical, perfazendo metáfora da reificação na impossibilidade de articulação do sujeito no espaço de criação. O enfoque em lapsos de transcendência, a despeito das limitações inerentes à normalização da indústria cultural, fundamenta-se em releitura de categorias filosóficas tradicionais, notadamente entre obras de Theodor Adorno. Em preparação do terreno em que acontecem as análises, o repertório do Radiohead é colocado entre duas narrativas centrais: uma relacionada às formas musicais, a evolução do rock’n’roll ao art rock; outra com interesse no modelo de representação, num panorama da distopia, da origem na literatura a reconfigurações em linguagens como cinema e música.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentMUSICA - ESCOLA DE MUSICApt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Músicapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/*
dc.subjectRadioheadpt_BR
dc.subjectDistopiapt_BR
dc.subjectEstéticapt_BR
dc.subjectCançãopt_BR
dc.subject.otherDistopiaspt_BR
dc.subject.otherGrupos de rockpt_BR
dc.subject.otherEtnomusicologiapt_BR
dc.subject.otherRadiohead (Conjunto musical)pt_BR
dc.subject.otherMúsica - Filosofia e estéticapt_BR
dc.titleA distopia como aceno a uma estética do lapso em canções do Radioheadpt_BR
dc.typeTesept_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2019_PPGMUS_PedroMartins_finalRep.pdf2.78 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons