Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/35099
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Rafael Alves Ferreira Almeidapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/3142378164178764pt_BR
dc.contributor.referee1Ana Cristina Ribeiro Vazpt_BR
dc.creatorCristiani Freitas Navespt_BR
dc.date.accessioned2021-03-01T22:25:11Z-
dc.date.available2021-03-01T22:25:11Z-
dc.date.issued2020-07-04-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/35099-
dc.description.abstractThe text refers to the Conclusion Work of the Specialization Course in Digital Technologies and Education 3.0, organized in monograph format. The aims was to build a portfolio of didactic sequences elaborated based on digital media (audiovisual, Podcast, Learning object) to be worked on by Basic Education teachers who wish to begin to take the pathway for Education 3.0 in the network society. The sequences are aimed at: group work, critical research, authorship (co-create), youth autonomy, listening to different opinions and living together, becoming skilled in both science content and digital technologies. The themes of the sequences were mostly linked to the area of health and science education. The themes contemplated are supported by the National Common Curricular Base (BNCC), which points out the need to work with students on contextualized themes that affect local, regional and global human life. The themes developed in the sequences were clustered into three groups, among the several themes pointed out by the BNCC. The theme of health brings together the sequences on sickle cell disease, drugs, AIDS and sexual abuse. The theme of family and social life encompasses the sequence in which the student honors a family member with affection. The theme of science and technology groups together all of the previous sequences, adding the one that deals with pollination on the GoConqr platform. These subjects are hosted by the National Curriculum Guideline for Basic Education, which values educating and caring as inseparable, from the age of zero and running through all levels of education. The teacher acts as a mediator in application of the sequence and in the insertion of digital practice into school curriculum, with the role of teaching DICT, helping in the learning of content, attitudes and responsible network behaviors.pt_BR
dc.description.resumoO texto se refere ao Trabalho de Conclusão do Curso de Especialização em Tecnologias Digitais e Educação 3.0, organizado no formato de monografia. O objetivo foi construir um portfólio de sequências didáticas elaboradas com base nas mídias digitais (audiovisuais, Podcast, Objeto de aprendizagem) para serem trabalhadas por professores da Educação Básica que desejem começar a trilhar caminhos pela Educação 3.0 na sociedade em rede. As sequências visam: o trabalho em grupo, a pesquisa crítica, a autoria (cocriar), a autonomia juvenil, o ouvir diferentes opiniões e o conviver, tornando-se habilidoso tanto no conteúdo de ciências, quanto nas tecnologias digitais. Os temas das sequências foram, em sua maioria, ligados à área da saúde e ao ensino de ciências. As temáticas contempladas encontram suporte na Base Nacional Comum Curricular (BNCC), que aponta a necessidade de se trabalhar com os alunos assuntos contextualizados, que atingem a vida humana local, regional e mundial. Os temas desenvolvidos nas sequências foram agrupados em três grupos, dentre os vários temas apontados pela BNCC. O tema saúde reúne as sequências sobre doença falciforme, as drogas, a AIDS e o abuso sexual. O tema vida familiar e social abarca a sequência na qual o estudante homenageia um familiar com afeto. O tema de ciência e tecnologia agrupa todas as sequências anteriores, mais a que trata a polinização na plataforma GoConqr. Esses assuntos encontram acolhimento na Diretriz Curricular Nacional da Educação Básica, que valoriza o educar e o cuidar como indissociáveis, a partir de zero ano de idade e percorrendo todos os níveis de Ensino. O docente tem função de mediador na aplicação da sequência e na inserção da prática digital no currículo escolar, sendo seu o papel de ensinar uma TDIC, auxiliar na aprendizagem de conteúdos, de atitudes e de comportamentos responsáveis em rede.pt_BR
dc.description.sponsorshipCNPq - Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicopt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAUpt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Tecnologias Digitais e Educação 3.0pt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCiências – Ensinopt_BR
dc.subjectEnsino Fundamental – Sequências didáticaspt_BR
dc.subjectMídia – Educação - Criançapt_BR
dc.titleTecnologias digitais da informação e da comunicação como ferramentas no ensino de ciências e biologia junto à educação 3.0pt_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Tecnologias Digitais e Educação 3.0



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.