Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/35527
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Míria Gomes de Oliveirapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5707036544040784pt_BR
dc.contributor.referee1Yone Maria Gonzagapt_BR
dc.contributor.referee2Analise de Jesus da Silvapt_BR
dc.contributor.referee3Heli Sabino de Oliveirapt_BR
dc.contributor.referee4Janaina de Azevedo Corenzapt_BR
dc.creatorMaria Marlete de Souzapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/5039289637889982pt_BR
dc.date.accessioned2021-04-01T14:56:40Z-
dc.date.available2021-04-01T14:56:40Z-
dc.date.issued2020-02-18-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/35527-
dc.description.abstractThe current research, conducted between 2018 and 2019, aimed in analyzing the autobiographical texts produced by female educators from EJA (Young Adults Education), focusing on the writing of “I” itself and researching the place of female writing in the Youth and Adult High School Program - Proemja - at the Pedagogical Center of the Federal University from Minas Gerais. The research assumes that women-subjects of this study, mostly black, are deprived of their basic rights, including school education. Therefore, the study seeks to contextualize socio-historically these students coming from a deprived social class. For that, the researcher worked with the reading of the biographies and works of the black writers Carolina Maria de Jesus (Room of eviction - diary of a favela) and Conceição Evaristo (Poems of remembrance and other movements). Based on studies on EJA in Brazil (Freire 1979, 1981, 1994; Arroyo, 2008), on critical studies of literature teaching (Soares, 2004; Marinho, 2010; Bakhtin, 2003) and on studies on intersectionality (Crenshaw, 2002; Akotirene, 2018), among others, the research aimed the analysis of the autobiographical literary texts written by the female educators regarding the marks of difference concerning gender, class and race / color. This research is conducted by the qualitative research principles and the data was collected using questionnaires and a didactic sequence in the classroom followed by reading and discussing the works read and autobiographical text production. The research was developed with the analysis of texts of ten female educators selected for the study. As a product of the research, it was published the book “Memories and autobiographical stories of Proemja”, with all the texts of the female and male educators participant in the study. This book represents a rich didactic and paradidactic material in the field regarding reading and textual production both in EJA, as in other teaching modalities. The autobiographical stories written by the female educators from Proemja-UFMG show the past of exclusion experienced by them, while showing the achievements and hopes of better days.pt_BR
dc.description.resumoA pesquisa aqui analisada tem como objetivo analisar os textos autobiográficos produzidos por educandas da Educação de Jovens e Adultos - EJA, enfocando a escritura do próprio “eu” e pesquisar o lugar da escrita feminina no Programa de Ensino Médio de Jovens e Adultos ‒ Proemja ‒ no Centro Pedagógico da Universidade Federal de Minas Gerais, entre 2018 e 2019. Esta pesquisa parte do pressuposto de que as mulheres-sujeitos deste estudo, em sua maioria negras, são privadas de seus direitos básicos, incluindo a educação escolar. Portanto, buscamos contextualizar socio-historicamente estas educandas oriundas de uma classe social desprestigiada. Para isso, trabalhamos com a leitura das biografias e das obras das escritoras negras Carolina Maria de Jesus (Quarto de despejo ‒ diário de uma favelada) e Conceição Evaristo (Poemas de recordação e outros movimentos). Baseado nos estudos sobre EJA no Brasil (Freire 1979, 1981, 1994; Arroyo, 2008), nos estudos críticos do ensino da literatura (Soares, 2004; Marinho, 2010; Bakhtin, 2003) e nos estudos sobre interseccionalidade (Crenshaw, 2002; Akotirene, 2018), entre outros, procedemos à análise dos textos literários autobiográficos escritos pelas educandas, a partir dos marcadores de diferença gênero, classe, raça/cor. Trata-se de uma pesquisa qualitativa com base na aplicação de questionários e realização de uma sequência didática em sala de aula com leitura, discussão sobre as obras lidas e produção textual autobiográfica. A pesquisa foi desenvolvida com a análise de textos de dez educandas selecionadas para o estudo. Como produto, publicamos o livro “Memórias e histórias autobiográficas do Proemja”, com todos os textos dos educandos e educandas presentes em sala; um rico material didático e paradidático no trabalho com leitura e produção textual tanto na EJA, quanto nas outras modalidades de ensino. As histórias autobiográficas escritas pelas educandas do Proemja-UFMG deixam ver o passado de exclusão vivido por elas, ao mesmo tempo em que evidenciam realizações e esperanças de dias melhores.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação e Docênciapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/*
dc.subjectEducação de jovens e adultospt_BR
dc.subjectEscrita literária feminina.pt_BR
dc.subjectAutobiografia.pt_BR
dc.subjectMemória.pt_BR
dc.subject.otherEducação de adultospt_BR
dc.subject.otherMulheres -- Escritapt_BR
dc.subject.otherMulheres -- Autobiografiapt_BR
dc.subject.otherMemóriapt_BR
dc.titleA escrita autobiográfica feminina na Educação de Jovens e Adultos: subjetividade e memóriapt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DISSERTAÇÃO.pdf6.2 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons