Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/35606
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Suzana dos Santos Gomespt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/7926600962920347pt_BR
dc.contributor.referee1Maria José Batista Pinto Florespt_BR
dc.contributor.referee2Andréia de Assis Ferreirapt_BR
dc.contributor.referee3Inajara de Salles Viana Nevespt_BR
dc.contributor.referee4Jussara Bueno de Queiroz Paschoalinopt_BR
dc.creatorDeise Kinsk Reis Silvapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/2606063792699571pt_BR
dc.date.accessioned2021-04-09T00:02:15Z-
dc.date.available2021-04-09T00:02:15Z-
dc.date.issued2020-03-03-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/35606-
dc.description.abstractThe presented study investigated the perceptions of the graduates of technical and professional education at high-school level, about the qualification received and the professional insertion. The study was carried out at the Diamantina Campus of the Federal Institute of Northern Minas Gerais with graduates of three online technical courses from the Open Technical School Network of Brazil (Rede e-Tec). We sought to answer the research question: How do the graduates of online technical courses of a Federal Institute evaluate the results of their academic and professional qualification? Based on this issue, it was necessary to deepen studies on Professional Education, Online Education and Institutional Evaluation in the field of Education, which included the authors Fidalgo (1999), Belloni (2000, 2005, 2012), Kuenzer (2006, 2007), Frigotto (2007, 2007a), Gadotti (2010), Valente (2011), Gomes (2014, 2015), Machado (2015), Magrone (2017), Dore, Sales e Silva (2017), Mill (2016, 2018), Freire (2019). The bibliographical and documentary research allowed the identification of conflicts about academic permanence and evasion; educational duality; the expansion of Professional Education through Online Education; and an institutional evaluation of how to improve the quality of education. The adopted methodology involved exploratory, bibliographic, documentary and field research. As for the procedures for data collection, a survey and a semi-structured interview with the graduates were used. The results revealed that the parameters for the quality of the qualification received, in the perception of graduates, have a direct influence on their professional insertion. There was a low professional insertion rate in the area of qualification and the demand for a greater number of practical classes. And yet, the graduates recognize the importance of the course in professional and personal life, and evaluate it as a positive experience in the academic trajectory.pt_BR
dc.description.resumoA presente pesquisa investigou as percepções dos egressos da educação profissional técnica de nível médio a distância, acerca da formação recebida e da inserção profissional. O estudo foi realizado no Campus Diamantina do Instituto Federal do Norte de Minas Gerais (IFNMG) com os egressos de três cursos técnicos a distância da Rede Escola Técnica Aberta do Brasil (Rede e-Tec). Buscou responder a seguinte problemática: Como os egressos dos cursos técnicos na modalidade a distância, de um instituto federal avaliaram os resultados da formação acadêmica e profissional? Com base nessa questão, foi necessário aprofundar em estudos sobre educação profissional, Educação a Distância (EaD) e avaliação institucional no campo da educação que contemplaram dos autores Fidalgo e Machado (1999), Belloni (2000, 2005, 2012), Kuenzer (2006, 2007), Frigotto (2007a, 2007b), Gadotti (2010), Valente (2011), Gomes (2014, 2015), Machado (2015), Magrone (2017), Dore, Sales e Silva (2017), Mill (2016, 2018), Freire (2019). O levantamento bibliográfico e documental permitiu identificar conflitos na a permanência e na evasão acadêmica; na dualidade educacional; na expansão da educação profissional por meio da EaD; e na avaliação institucional como melhoria da qualidade da educação. A metodologia adotada envolveu pesquisa exploratória, levantamento bibliográfico, documental e pesquisa de campo. Quanto aos procedimentos para coleta de dados foram utilizados o survey e a entrevista semiestruturada com os egressos. Os resultados revelaram que os parâmetros para a qualidade da formação recebida, na percepção dos egressos, têm influência direta quanto a sua inserção profissional. Verificou-se baixa inserção profissional na área de formação e as demandas de maior número de aulas práticas. Além disso, os egressos reconhecem a importância do curso na vida profissional e pessoal e o avaliam como uma experiência positiva na trajetória acadêmica.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação e Docênciapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/*
dc.subjectEgressospt_BR
dc.subjectEducação Profissional Técnicapt_BR
dc.subjectEaDpt_BR
dc.subjectAvaliação Institucionalpt_BR
dc.subject.otherEnsino a distânciapt_BR
dc.subject.otherEnsino técnicopt_BR
dc.subject.otherEducação e Estadopt_BR
dc.subject.otherClasses sociaispt_BR
dc.titleEgressos da educação profissional técnica de nível médio na modalidade a distância: um estudo exploratório da proposta formativa e da inserção profissionalpt_BR
dc.title.alternativeCollege graduates on professional technical courses in online education: an exploratory study of the training proposal and professional insertionpt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
IMPRESSA-DISSERTAÇÃO-2020_DeiseKinsk_limpo.pdfVersão Completa - Deise Kinsk2.26 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons