Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/35918
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Felipe Júnio de Souza Oliveirapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/0607414831366957pt_BR
dc.contributor.referee1Luciene da Silva Reis Araújopt_BR
dc.creatorMarilene dos Santos Terrapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/8432307662301881pt_BR
dc.date.accessioned2021-05-10T11:20:33Z-
dc.date.available2021-05-10T11:20:33Z-
dc.date.issued2019-11-30-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/35918-
dc.description.abstractThe work with Didactic Sequences intertwined with the use of digital technologies from the perspective of Education 3.0 is the premise of this monograph. In order to use digital technologies as promoters of an inspiring and motivating attitude towards learning new contents, this work presents suggestions of rich Didactic Sequences presenting possibilities for elaborating theses, seeking explanations, identifying failures, individualized study and socializing the know meaning. Among the five Didactic Sequences presented here, three were thought for the 5th year, the first one, which teaches Geography, is entitled: Mineiros getting to know Brazil, using the infographic resource; one about Mathematics - Part, share, who gets the most? It uses online learning object; and the third approaches the Portuguese Language - Proverb – Life wisdom, it utilizes the Podcast and Stop Motion technique. Of the remaining two, one was prepared to the 4th year in the Portuguese Language discipline – Fabling com Storytelling, working with Storytelling resources. The last was written for the 3rd year in the Science discipline – Animals and bones - getting involved to learn, using the social networks Goconqr and Facebook, with the necessary authorization and partnership of parents and guardians of the students involved. During the creation and development of Didactic Sequences, other technological resources learned in the specialization, were used under the guideline that knowledge is unlimeted and is always capable of renew and reinvent itself. The flame of meaningful knowledge will never be extinguished, as long as we can maintain doubt and motivation as pillars of support for the saying - the more we know the more we want to learn.pt_BR
dc.description.resumoO trabalho com Sequências Didáticas (SD) entrelaçadas ao uso das tecnologias digitais sob a ótica da Educação 3.0 é a premissa dessa monografia. Com o objetivo de utilizar as tecnologias digitais como promotoras de uma atitude favorável e motivadoras em relação à aprendizagem de novos conteúdos, são apresentadas SDs com sugestões ricas em possibilidades de elaboração de teses, busca de explicações, identificação de falhas, estudo individualizado e socialização do saber significado. Das cinco SDs aqui apresentadas, três foram destinadas ao 5º ano, sendo uma de Geografia intitulada: Mineiros conhecendo o Brasil, com a utilização do recurso do infográfico; uma de Matemática – Parte, reparte, quem fica com a maior parte?, utilizando objeto de aprendizagem (OA) online; uma de Língua Portuguesa – Provérbio – Sabedoria de vida, com a utilização do Podcast e técnica do Stop Motion. Das duas restantes, uma foi direcionada ao 4º ano na disciplina de Língua Portuguesa – Fabulando com o Storytelling, trabalhando com recursos de Storytelling. A última a ser apresentada foi escrita para o 3º ano na disciplina de Ciências – Os animais e os ossos – enredando-se para aprender, com a utilização das redes sociais Goconqr e Facebook, com a devida autorização e parceria dos pais ou responsáveis pelos alunos envolvidos. Na criação e desenvolvimento das SDs, foram utilizados outros recursos tecnológicos, aprendidos durante a especialização sob a diretriz de que o conhecimento não tem fim e está sempre se renovando e reinventando. A chama do saber significado jamais se extinguirá, desde que se consiga manter a dúvida e a motivação como pilares de sustentação da máxima – quanto mais sabemos mais desejamos aprender.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAUpt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Tecnologias Digitais e Educação 3.0pt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Restritopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/*
dc.subjectEducação 3.0pt_BR
dc.subjectTecnologias digitaispt_BR
dc.subjectSequência didáticapt_BR
dc.subjectEnsino Fundamentalpt_BR
dc.subject.otherEducação - Tecnologias digitaispt_BR
dc.subject.otherEducação 3.0 - Ensino fundamental - Sequências didáticaspt_BR
dc.subject.otherPráticas de ensino - Tecnologias digitaispt_BR
dc.titleEmprego das tecnologias digitais na educação por meio de sequências didáticaspt_BR
dc.title.alternativeDigital techinology application using didactic sequencespt_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Tecnologias Digitais e Educação 3.0

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TCC-V. FINAL-UFMG-19-marco-2020.pdf1.82 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons