Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/35948
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Eliene de Souza Paulinopt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/4544073583153620pt_BR
dc.contributor.referee1Danielle Gregole Coluccipt_BR
dc.creatorDirceu Alves dos Santos Juniorpt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/1636096600938511pt_BR
dc.date.accessioned2021-05-12T12:50:30Z-
dc.date.available2021-05-12T12:50:30Z-
dc.date.issued2020-12-12-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/35948-
dc.description.abstractThe dialogue between technology and education allows advancing pedagogical innovation to promote a teaching-learning process through didactics and methodologies that help the teacher in his practice and the student in his experience of learning. With the help of the New Digital Information and Communication Technologies, the didactic sequences are a possibility of pedagogical work for a face-to-face or online course, in these times of change and transformation. So, the objective of this monograph is to develop pedagogical work in the initial grades of Elementary Education, based on didactic sequences that aim to establish a relationship between the development of the teaching-learning process and the pedagogical use of New Digital Information and Communication Technologies based on a dialogue between digital technologies and education. For that, they were used in the development of the five didactic sequences presented here, digital resources and tools, such as mobile applications, learning objects, social networks, platforms, among others. With the pandemic of the new coronavirus, the potential of didactic sequences associated with New Information and Communication Technologies in Emergencial Remote Teaching has been evidenced, however, it has not yet been possible to apply and obtain results from this material. In the process of creating the didactic sequences, professional growth in pedagogical praxis was remarkable, particularly in relation to planning, quality of intervention in the students' learning process, organization and elaboration of activities and in the way of evaluating. In addition, the work highlights the discovery of social networks as tools and resources for education.pt_BR
dc.description.resumoO diálogo entre tecnologia e educação permite avançar na inovação pedagógica para a promoção de um processo ensino-aprendizagem significativo por meio de didática e metodologias que ajudem o professor na sua prática e o estudante na sua experiência de aprendizado. As sequências didáticas (SDs), com auxílio das Novas Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação (NTDICs), são uma possibilidade de trabalho pedagógico, presencial ou de modo remoto, nesses tempos de mudança e transformação. Assim, essa monografia tem por objetivo desenvolver um trabalho pedagógico nas séries iniciais do Ensino Fundamental, a partir de sequências didáticas que visam estabelecer uma relação entre desenvolvimento do processo ensino-aprendizagem e uso pedagógico das NTDICs a partir de um diálogo entre tecnologias digitais e educação. Para isso, foram utilizados no desenvolvimento das cinco sequências didáticas aqui apresentadas, recursos e ferramentas digitais, como aplicativos, objetos de aprendizagem, redes sociais, plataformas, entre outros. Com a pandemia, o potencial de SDs associadas às NTDICs no Ensino Remoto Emergencial foi evidenciado, entretanto, ainda não foi possível aplicar e obter resultados a partir desse material. No processo de criação das SDs, foi marcante o crescimento profissional na práxis pedagógica, particularmente do planejamento, qualidade da intervenção no processo de aprendizagem dos estudantes, organização e elaboração das atividades e na forma de avaliar. Além disso, o trabalho sublinha a descoberta das redes sociais enquanto ferramentas e recursos para a educação.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAUpt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Tecnologias Digitais e Educação 3.0pt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectTecnologias Digitaispt_BR
dc.subjectSequência Didáticapt_BR
dc.subjectAprendizagempt_BR
dc.subjectEnsinopt_BR
dc.subject.otherEducação - Inovações tecnológicaspt_BR
dc.subject.otherEnsino fundamentalpt_BR
dc.subject.otherEnsino e aprendizagempt_BR
dc.titleTecnologias digitais e sequência didática: uma proposta pedagógica para os anos iniciais do ensino fundamentalpt_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Tecnologias Digitais e Educação 3.0

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
33 Monografia Dirceu - versão final.pdfMonografia Especialização Dirceu Alves dos Santos Junior1.96 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.