Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/35981
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Eugênio Tadeu Pereirapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/7270775257194395pt_BR
dc.contributor.referee1Ana Lúcia Iara Gaborim Moreirapt_BR
dc.contributor.referee2Maurílio Andrade Rochapt_BR
dc.creatorLeandro Silvapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/7333640362377187pt_BR
dc.date.accessioned2021-05-17T20:12:47Z-
dc.date.available2021-05-17T20:12:47Z-
dc.date.issued2020-07-10-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/35981-
dc.description.abstractIn this article, I present the Choral Singing as an articulating and mediating element of a proposal for teaching music for the classes of the subject Art in High School. The study started based on the observation of didactic proposals made in the context of Art classes, taught in a Minas Gerais state school located in the municipality of Betim. In order to facilitate the experiences of singing in the classroom, canons were used. In this musical form, it is possible to identify characteristics that favor the learning of Choral Singing in a process of imitating vocal melodies in an accessible and meaningful way. For the development of this work, authors were observed who dialogue with themes of musical education, choral singing, adolescence and artistic experience, in addition to the observance of normative documents, such as laws and curricular guidelines for this stage of Basic Education. Based on this experience, I opted for the creation and elaboration of a pedagogical proposal directed to Art Teachers, which contributes to the process of teaching / learning of the language of music and, in the same way, is practicable in the curricular activities of High School.pt_BR
dc.description.resumoApresento, neste artigo, o Canto Coral como elemento articulador e mediador de uma proposta de ensino de música para as aulas do Componente Curricular Arte no Ensino Médio. O estudo se iniciou com base na observação de proposições didáticas realizadas nas aulas de Arte, lecionadas em uma escola da rede estadual de educação de Minas Gerais localizada no município de Betim. Com a finalidade de viabilizar as experiências de cantar em sala de aula, foram utilizados cânones. Nessa forma musical, é possível identificar características que favorecem a aprendizagem do Canto Coral em um processo de imitação de melodias vocais de modo acessível e significativo. Para o desenvolvimento deste trabalho, foram observados autores que dialogam com temáticas da educação musical, do canto coral, da adolescência e da experiência artística, além da observância de documentos normativos, como leis e diretrizes curriculares para esta etapa da Educação Básica. Alicerçado nessa experiência, optei pela criação e elaboração de uma proposta pedagógica dirigida a Professores/as de Arte, que contribua com o ensino/aprendizagem da linguagem da música e, da mesma forma, seja exequível nas atividades curriculares do Ensino Médio.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEBA - ESCOLA DE BELAS ARTESpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Artes - Mestrado Profissionalpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectMúsica na escolapt_BR
dc.subjectCanto coralpt_BR
dc.subjectEnsino médiopt_BR
dc.subjectCânonespt_BR
dc.subjectEducação básicapt_BR
dc.subject.otherArte - Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherCanto coral infanto-juvenilpt_BR
dc.subject.otherCanto orfeônicopt_BR
dc.subject.otherMúsica - Instrução e estudopt_BR
dc.titleCanto coral: uma proposta para o ensino médiopt_BR
dc.title.alternativeChoral singing: a proposal for high schoolpt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-7747-3760pt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dissertação Canto coral uma pratica no ensino medio .pdf1.8 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.