Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/36319
Type: Tese
Title: Louise Artus-Perrelet e o ensino do desenho : uma proposta de educação estética para formação de professores no início do século XX
Other Titles: Louise Artus-Perrelet and the drawing teaching : an aesthetic educational proposal for teacher training in the early twentieth century
Authors: Marilene Oliveira Almeida
First Advisor: Regina Helena de Freitas Campos
First Co-advisor: http://lattes.cnpq.br/1612365823765731
metadata.dc.contributor.advisor-co2: Rita Hofstetter
First Referee: Ana Mae Tavares Bastos Barbosa
Second Referee: Adriano Célio Gomide
Third Referee: Amarílis Coelho Coragem
metadata.dc.contributor.referee4: Raquel Martins de Assis
Abstract: Esta pesquisa de doutorado teve como objetivo conhecer e analisar a proposta de ensino do desenho sistematizada por Louise Artus-Perrelet (1867-1946) no livro Le dessin au service de l’éducation (1917). Artus-Perrelet trabalhou na Escola de Aperfeiçoamento de Professores de Belo Horizonte entre 1929 e 1931, realizou palestras e um curso de desenho e jogos educacionais para professores primários no Rio de Janeiro. A pesquisa buscou compreender seu método de ensino do desenho em termos de educação estética para formação de professores primários no início do século XX à luz das tendências modernistas de arte e dos princípios da Escola Nova. Para isso, foram analisadas fontes inéditas como jornais brasileiros, a maioria reportagens publicadas por Cecília Meireles na Pagina de Educação do jornal Diario de Noticias, jornais suíços, relatórios de premiações, programas de ensino, manuscritos e correspondências trocadas entre personagens ligados à educação e arte da época. Aluna de Barthélemy Menn (1815-1893) na École des Beaux-Arts de Genebra, formou-se num contexto de associação entre as artes plásticas e as artes aplicadas. Menn teria incentivado sua trajetória para a educação, influenciando-a na crença do conhecimento como fundamento para a criação. O método Artus-Perrelet dialogava com os processos de ensino de artistas como Paul Klee (1879-1940) e Wassily Kandinsky (1866-1944), professores na Escola Bauhaus (1919- 1933), aliando arte, artesanato e arquitetura. Os dados reafirmaram que a pedagogia de Artus- Perrelet se filiava aos princípios da educação funcional e pedagogia experimental originados no Instituto Jean-Jacques Rousseau (1912), onde foi uma das primeiras professoras, juntamente com Édouard Claparède (1873-1940) e Pierre Bovet (1878-1944). Para Artus- Perrelet, o ensino do desenho deveria ter relação com o cotidiano e ser integrado por todas as linguagens artísticas. Os conceitos básicos do desenho deveriam ser compreendidos por meio de atividades corporais ou jogos simbólicos. A captação sintética da forma seria estimulada pela percepção e intuição na relação direta com o objeto e com a natureza. A expressão do desenho gráfico seria o resultado desse processo.
Abstract: This doctoral research aimed to know and analyze a drawing teaching proposal arranged by Louise Artus-Perrelet (1867-1946) in the book Le dessin au service de l’éducation (1917). Artus-Perrelet worked at Belo Horizonte Teachers College between 1929 and 1931. She held lectures and an educational drawing and games course for primary teachers in Rio de Janeiro. The research sought to understand her drawing teaching method in terms of aesthetic education for primary teachers training in the early twentieth century under the modernist art tendencies and the New School principles. Thereunto, inedited sources were analyzed, such as Brazilian newspapers, most of the reports published by Cecília Meireles on Pagina de Educação of the newspaper Diario de Noticias; Swiss newspapers; awards reports; teaching programs; manuscripts and mails exchanged between characters related to art and education of that time. Barthélemy Menn (1815-1893) student at École des Beaux-Arts in Geneva, Artus-Perrelet was disciplined in a context of association between visual arts and applied arts. Menn would have encouraged her education path inducing the belief of knowledge as a basis for creation. The Artus-Perrelet method dialogued with the teaching process of artists as Paul Klee (1879-1940) and Wassily Kandinsky (1866-1944), and Bauhaus School teachers (1919- 1933), combining art, handcrafting and architecture. Data reaffirmed that Artus-Perrelet’s pedagogy joined the principles of functional education and experimental pedagogy originated inside the Jean-Jacques Rousseau Institute (1912), where she was one of the first professors along with Édouard Claparède (1873-1940) and Pierre Bovet (1878-1944). For Artus-Perrelet the drawing teaching should have a relationship with the daily routine and it should be integrated by all the artistic languages. The drawing basic concepts should be understood through body activities or symbolic games. The synthetic capitation of form would be stimulated over the perception and intuition in the direct relation with object and nature. The graphic design expression would be the consequence of this process.
Subject: Artus-Perrelet, Louise, 1867-1946 - Le dessin au service de le 'education - Crítica e interpretação
Educação
Educação - História
Desenho - Estudo e ensino - História
Jogos educativos
Professores de arte - Formação - História
Professores - Formação - HIstória
Estética - Estudo e ensino
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃO
metadata.dc.publisher.program: Programa de Pós-Graduação em Educação - Conhecimento e Inclusão Social
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/36319
Issue Date: 13-Feb-2020
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MARILENE TESE REVISADA 25032020.pdf11.71 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.