Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/37132
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Cláudia Cardoso Mesquitapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/2654410985552835pt_BR
dc.contributor.referee1César Geraldo Guimarãespt_BR
dc.contributor.referee2Roberta Oliveira Veigapt_BR
dc.contributor.referee3Angela Cristina Salgueiro Marquespt_BR
dc.creatorPedro Figueiredo Veraspt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/1262768174980706pt_BR
dc.date.accessioned2021-07-29T20:47:28Z-
dc.date.available2021-07-29T20:47:28Z-
dc.date.issued2017-08-25-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/37132-
dc.description.abstractThe present research intends to examine the images of extras in the fictional films from the early years of the Cinema Novo (1962-1967). Through an analysis focused on the apparitions of these local inhabitants from the villages where filming took place, we tried to enlighten how potencies emerge in the images bequeathed by this body of work, enabled to confront stereotyping, expose singularities and brush history against the grain. In methodological terms, this research centers in the plasticity of images, that is, how the faces, bodies, gestures and voices of the extras are presented. Forthwith, three analytical dimensions of approach to these figurations will be highlighted (apparition, crossing and deviation), with the objetive of describing and interpreting how the aesthetic operations accomplished by the films captured the extras. Although the research evoques a series of films from the early years of the Cinema Novo, as well as others from previous eras, its main corpus includes Os fuzis (1964), by Ruy Guerra, and O padre e a moça (1966), by Joaquim Pedro de Andrade. Through investigations about the apparitions of extras in these works, we try to highlight how the Cinema Novo represented a rupture from previous forms of figurations of the people in the brazilian cinema, by creating images that – on the opposite of procedures of stereotyping – were able to expose a resistance against the social oppressions imposed upon them.pt_BR
dc.description.resumoA presente pesquisa propõe lançar um olhar para as imagens de figurantes em filmes ficcionais dos primeiros anos do Cinema Novo (1962-1967). Por meio de uma análise das aparições dessas e desses habitantes locais das cidades onde ocorreram as filmagens, buscamos examinar potências críticas nas imagens legadas por essa filmografia, capazes, em nossa hipótese, de confrontar estereótipos, expor singularidades dos povos ou narrar a sua história a contrapelo. Em termos metodológicos, o trabalho privilegia a plasticidade das imagens, ou seja, as maneiras como são apresentados os rostos, corpos, gestos e vozes de figurantes. Três dimensões potencialmente críticas serão privilegiadas na abordagem das figurações (aparição, atravessamento e desvio), de modo a descrever e interpretar como as operações estéticas dos filmes apreenderam as e os figurantes. Embora a dissertação acione uma série de obras dos primeiros anos do Cinema Novo, bem como alguns trabalhos anteriores, compõem o seu corpus central os filmes Os fuzis (1964), de Ruy Guerra, e O padre e a moça (1966), de Joaquim Pedro de Andrade. A partir do exame das aparições de figurantes nessas obras, busca-se destacar de que formas o Cinema Novo representou um rompimento com outras figurações dos povos no cinema brasileiro, mediante a criação de imagens que – na contramão de operações que reforcem a estereotipia – foram capazes de expor sua resistência contra as opressões sociais sofridas.pt_BR
dc.description.sponsorshipCNPq - Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicopt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE COMUNICAÇÃO SOCIALpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Comunicação Socialpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/*
dc.subjectFigurantespt_BR
dc.subjectCinema novopt_BR
dc.subjectImagempt_BR
dc.subjectPolíticapt_BR
dc.subjectApariçãopt_BR
dc.titleDesvios de olhar : as aparições de figurantes no cinema novopt_BR
dc.title.alternativeGaze deviations: the apparition of extras in cinema novopt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Desvios de olhar - as aparições de figurantes no Cinema Novo [Pedro Veras].pdf13.52 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons