Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/37176
Type: Monografia (especialização)
Title: Conhecimento tático-declarativo no handebol: estudo com atletas universitários da região metropolitana de Belo Horizonte/MG
Other Titles: Tactical-declarative knowledge in handball: study with university athletes from the metropolitan region of Belo Horizonte / MG
Authors: Lucas Peixoto Fernandes Guimarães
First Advisor: Pablo Juan Greco
First Referee: Mauro Heleno Chagas
Second Referee: Tatiana Lima Boletini
Abstract: Objetivos: analisar os níveis de conhecimento tático declarativo (CTD) em atletas de handebol universitário conforme as seguintes variáveis: número de treinos semanais, horas por sessão de treinamento, tempo de prática, nível de competição e posição de jogo. Metodologia: participaram na amostra 122 atletas (55 do sexo masculino e 67 do sexo feminino), com média de idade igual a 22,12 anos (± 2,31) para o masculino e 21,69 (±2,18) para o feminino. Para caracterizar a amostra foi realizado um questionário demográfico, seguido do teste de CTD. Os resultados das aplicações foram tabulados e tratados dentro da plataforma SPSS Statistics 21.0. Resultados: se encontrou diferença significativa (p ≤ 0,01) na média de pontos entre os grupos que praticavam handebol “1ano/ <” e o grupo que praticava a “> 5 anos”, o que endossa e refuta alguns estudos. Na variável “nível de competição” se observou diferença significativa (p ≤ 0,02) na média de pontos entre os grupos de nível “local” e o grupo de nível “nacional”. As demais variáveis: “número de treinos por semana”, “tempo por sessão” e “posição”, não apresentaram diferenças estatisticamente significativas. Considerações Finais: os dados sugerem que o fator metodologia de ensino-aprendizagem-treinamento utilizada pelo treinador, se constitui em importante fator para uma melhor valoração na pontuação nos testes, especificamente na compreensão da lógica do jogo relacionado com o contexto, “saber o que fazer”.
Abstract: Objectives: to analyze the levels of declarative tactical knowledge (DTK) in university handball athletes according to the following variables: number of weekly training sessions, hours per training session, practice time, level of competition and game position. Methodology: 122 athletes (55 males and 67 females) participated in the sample, with a mean age of 22.12 years (± 2.31) for males and 21.69 (± 2.18) for females. To characterize the sample, a demographic questionnaire was carried out, followed by the DTK test. The results of the applications were tabulated and processed within the SPSS Statistics 21.0 platform. Results: a significant difference (p ≤ 0.01) was found in the average of points between the groups that practiced handball “1ano / <” and the group that practiced “> 5 years”, which endorses and refutes some studies. In the variable “competition level”, a significant difference (p ≤ 0.02) was observed in the average of points between the groups of “local” level and the group of “national” level. The other variables: “number of training sessions per week”, “time per session” and “position”, did not show statistically significant differences. Final Considerations: the data suggest that the teaching-learning-training methodology factor used by the coach, constitutes an important factor for a better assessment of test scores, specifically in understanding the logic of the game related to the context, “knowing what to do".
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: EEFFTO - ESCOLA DE EDUCAÇÃO FISICA, FISIOTERAPIA E TERAPIA OCUPACIONAL
metadata.dc.publisher.program: Curso de Especialização em Preparação Física e Esportiva
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/37176
Issue Date: 30-Nov-2019
Appears in Collections:Especialização em Preparação Física e Esportiva



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.