Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/37285
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorDébora Marizpt_BR
dc.date.accessioned2021-08-04T21:54:38Z-
dc.date.available2021-08-04T21:54:38Z-
dc.date.issued2019-
dc.citation.volume30pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage20pt_BR
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.1590/1980-6248-2018-0063pt_BR
dc.identifier.issn19806248pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/37285-
dc.description.abstractThe French philosopher Simone Weil (1909-1943) sought to understand the status of work in human life, as well as the forms of worker oppression in its time. She proposed a re-signification of work, aiming at freedom and human dignity. Although the work is a theme frequently mentioned in the articles dedicated to this thinker, few of them emphasize the feasibility of its proposal at the present time. In this sense, this article aims to articulate the Weil’s thought to three theorists of the 21th century. We analyze the proposals of the psychology of the work expressed by Yves Clot and Christophe Dejours. We also analyze the phenomenological model proposed by Hubert Dreyfus to understand how skills are developed and how they express themselves in the expert’s body. We will thus establish possible dialogues with Weil’s thought, based on the central concepts present in his proposal of education of the worker, seeking to transpose these concepts into our reality.pt_BR
dc.description.resumoA filósofa francesa Simone Weil (1909-1943) buscou compreender o estatuto do trabalho na vida humana, bem como as formas de opressão operária vigentes em sua época. Ela propôs uma ressignificação do trabalho, visando à liberdade e à dignidade humana. Embora o trabalho seja um tema frequentemente referido nos artigos dedicados a essa pensadora, poucos dentre eles enfatizam a viabilidade de sua proposta na atualidade. Nesse sentido, este artigo visa articular o pensamento weiliano a três teóricos do século XXI. Analisamos as propostas da psicologia do trabalho expressas por Yves Clot e Christophe Dejours. Também analisamos o modelo fenomenológico proposto por Hubert Dreyfus para compreender de que maneira se desenvolvem as habilidades e de que modo elas se expressam no corpo do expert. Estabelecemos, assim, possíveis diálogos com o pensamento weiliano a partir dos conceitos centrais presentes em sua proposta de educação do trabalhador, buscando transpor esses conceitos para nossa realidade.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofPró-posiçõespt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectSimone Weilpt_BR
dc.subjectTrabalhopt_BR
dc.subjectCorpopt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherWeil, Simone, 1909-1943 -- Critica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherTrabalhopt_BR
dc.subject.otherEducação para o trabalhopt_BR
dc.subject.otherPsicologia industrialpt_BR
dc.subject.otherCorpo humanopt_BR
dc.titleReflexões sobre a educação do trabalhador a partir do pensamento de Simone Weilpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8658097pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-9326-0511pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
0000-0001-9326-0511.pdfTexto Completo395 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.