Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/37339
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorJezulino Lúcio Mendes Bragapt_BR
dc.date.accessioned2021-08-06T23:34:51Z-
dc.date.available2021-08-06T23:34:51Z-
dc.date.issued2016-
dc.citation.volume22pt_BR
dc.citation.issue1pt_BR
dc.citation.spage29pt_BR
dc.citation.epage49pt_BR
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.5433/2238-3018.2016v22n1p29pt_BR
dc.identifier.issn2238-3018pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/37339-
dc.description.abstractThis paper presents the experience of a school teacher who makes pedagogical use of the museums to teach history. The teacher named Cora developed with EJA students the project Desvendando o Primeiro de Maio using as strategies oral history methodology, reading of texts and a visit to the Museu de Artes e Ofícios exhibition in Belo Horizonte. With this project the teacher created opportunities for EJA students to relate the narratives of their own memories to the history taught in class. The paper also presents the museum conception in process of developed by the museologist Tereza Scheiner. This conception works as a basis for reading the activities developed by Cora, which stimulated the authorial production by the students. The students’ production gave new meanings to the museum exhibition and dialogued with the official content proposed by elementary school. The oral history methodology was used in the actions developed in the project as well as in the elaboration of a documentary.pt_BR
dc.description.resumoEsse artigo apresenta a experiência de uma professora da educação básica que faz uso pedagógico dos museus para ensinar história. Trata-se da professora Cora que desenvolveu com alunos do EJA o projeto Desvendando o Primeiro de Maio, usando como estratégia a metodologia da história oral, leitura de textos e visita a exposição do Museu de Artes e Ofícios em Belo Horizonte. Com esse projeto a professora oportunizou aos estudantes do EJA a narrativa de suas memórias em diálogo com a história ensinada em sala de aula. O artigo também apresenta a concepção de museu em processo que vem sendo difundida nos textos da museóloga Tereza Scheiner. Essa concepção serve de base para pensar as atividades desenvolvidas pela professora Cora que estimulou a produção de narrativas autorais dando novo sentido a exposição museal e dialogando com os conteúdos curriculares propostos para a educação básica. A metodologia da história oral foi usada nas ações desenvolvidas no projeto.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentECI - DEPARTAMENTO DE ORGANIZAÇÃO E TRATAMENTO DA INFORMAÇÃOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofHistória & ensinopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectMuseuspt_BR
dc.subjectEnsino de Históriapt_BR
dc.subjectPatrimonio histórico culturalpt_BR
dc.subject.otherMuseuspt_BR
dc.subject.otherMuseus - Aspectos educacionaispt_BR
dc.subject.otherMuseus e escolaspt_BR
dc.subject.otherMuseus de ciênciapt_BR
dc.titleO museu em processo: oralidades no uso pedagógico do Museu de Artes e Ofícios em Belo Horizonte/MGpt_BR
dc.title.alternativeMuseum in process: oralities in educatonal use of Arts and Crafts Museum in Belo Horizonte/MGpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttp://www.uel.br/revistas/uel/index.php/histensino/article/view/23246pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.