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dc.creatorAndré Luis Pereira Miatellopt_BR
dc.date.accessioned2021-10-28T13:34:36Z-
dc.date.available2021-10-28T13:34:36Z-
dc.date.issued2020-
dc.citation.volume13pt_BR
dc.citation.issue33pt_BR
dc.citation.spage163pt_BR
dc.citation.epage195pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.15848/hh.v13i33.1519pt_BR
dc.identifier.issn1983-9928pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/38527-
dc.description.abstractMystic language is classified by Michel de Certeau as “fable”, that is, as something that must be said and that constitutes a special form of enunciation of historical experience; as enunciation, mysticism constitutes a “writing practice” that seeks to redefine the limits what is sayable, real, and true. During the Middle Ages, female mystical writing inserted women in the field of historiography, which used to be completely composed of males. Through mystical works, they fabricated a specific language of enunciation of the inner life, one that presents itself in the form of biographical narratives. This paper examines Li Vida de la Benaurada Sancta Doucelina and Il Memoriale di Angela da Foligno, documents produced by women of the Late Middle Ages, from the perspective of narrative memory to understand if and how mystical language creates new ways of narrating history and whether these forms indicate new ways of understanding the notions of objectivity, subjectivity and otherness in Western History and Historiography.pt_BR
dc.description.resumoMichel de Certeau classifica a linguagem mística como “fábula”, isto é, como algo que precisa ser dito e que constitui uma forma especial de enunciação da experiência histórica; como enunciação, a mística constitui uma “prática de escrita” que pretende redefinir os limites do dizível, do real e do verdadeiro; durante a Idade Média, a escrita mística feminina inseriu as mulheres no campo da historiografia, até então marcadamente masculina, pela qual fabricaram uma linguagem específica de enunciação da vida interior que se apresenta sob a forma de narrativas biográficas. Neste texto, serão estudadas Li Vida de la Benaurada Sancta Doucelina e Il Memoriale di Angela da Folignoproduzidas por mulheres da Baixa Idade Média desde a perspectiva da narrativa de memória para entender se e como a linguagem mística engendra novas formas de narrar a história e se essas formas indicam novos caminhos para entendermos as noções de objetividade, subjetividade e alteridade na história e na historiografia ocidental.pt_BR
dc.description.sponsorshipCNPq - Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicopt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE HISTÓRIApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofHistória da Historiografiapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectMísticapt_BR
dc.subjectMulherespt_BR
dc.subjectHistoriografia medievalpt_BR
dc.subject.otherMísticapt_BR
dc.subject.otherMulherespt_BR
dc.subject.otherHistoriografiapt_BR
dc.subject.otherIdade Médiapt_BR
dc.titleA literatura mística feminina e a escrita da História na Baixa Idade Média ocidental: entre biografia, memória e relato socialpt_BR
dc.title.alternativeFemale mystical literature and History writing in the Western Late Middle Ages: between biography, memory and social reportpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.historiadahistoriografia.com.br/revista/article/view/1519pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/ 0000-0002-1254-8837pt_BR
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