Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/40429
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Rita de Cássia Lucena Vellosopt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/9851174293226009pt_BR
dc.contributor.referee1Fernando Freitas Fuãopt_BR
dc.contributor.referee2Paola Berenstein Jacquespt_BR
dc.contributor.referee3Guilherme Teixeira Wisnikpt_BR
dc.contributor.referee4Thiago Canettieri de Mello e Sápt_BR
dc.creatorLaura Fonseca de Castropt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/2142547787945036pt_BR
dc.date.accessioned2022-03-24T19:36:53Z-
dc.date.available2022-03-24T19:36:53Z-
dc.date.issued2021-10-26-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/40429-
dc.description.abstractThis research develops a method of transforming urban space based on material, narrative, and performative modes of production. It turns to the concept of détournement (deviation), which considers the collective use of prefabricated elements in creating new spatial arrangements. Détournement emerged as an avant-garde artistic practice in the mid-twentieth century and became popular as a working method of the Letrist International and the Situationist International. The critical analysis is organized into three chapters: to disregard, to actualize, and to vulgarize. The two main theoretical frameworks are Karl Marx's critique of modern political economy, considering the conditions for the material production of space, and Sigmund Freud's investigations on subjective urban experiences, in light of the symbolic elaboration that operates through language. Buildings, urban territories, and objects are analyzed through deviant narratives that characterize their plasticity and insertion in contemporary social and cultural relations, including its digital representations. In each chapter, two cases are analyzed to discuss nuances related to the aesthetic, socio-territorial, and cultural conditions that cross the 21st century. Détournement is characterized as an (anti-) method that results in the disregard of private property and the spectacle of images through materiality, the narrative actualization of discontent through language, and the vulgarization of everyday life praxis through bodies that open themselves to new deviant transformative processes.pt_BR
dc.description.resumoA tese desenvolve um método de transformar espacialidades urbanas em diferentes escalas a partir da produção material, narrativa e performática. Ele se baseia no conceito de desvio (détournement), que considera o uso coletivo de elementos pré-fabricados na construção de novos arranjos espaciais. O desvio surgiu como prática artística de vanguarda na metade do século XX e se popularizou como método de trabalho da Internacional Letrista e da Internacional Situacionista. A análise crítica se organiza em três capítulos: Deslegitimar, Atualizar e Vulgarizar. Os marcos teóricos principais são a crítica da economia política de Marx, nas considerações acerca da produção material do espaço, e as investigações sobre as experiências subjetivas urbanas de Freud, na elaboração simbólica que opera pela linguagem. Edificações, territórios urbanos e objetos são analisados através de narrativas desviantes que caracterizam sua plasticidade e inserção nas relações sociais e culturais contemporâneas, inclusive na esfera digital. Em cada capítulo são analisados dois casos exemplares, somando seis ao total, a fim de discutir nuances relativas às condições e desobediências estéticas, socioterritoriais e culturais que atravessam o século XXI. O argumento caracteriza o desvio, ao final, como um (anti-)método que tem como resultado a deslegitimação, pela materialidade, do estatuto da propriedade privada e do espetáculo, a atualização narrativa, pela linguagem, de situações de mal-estar e a vulgarização, pelo corpo que opera a práxis cotidiana, que se abre a novos processos transformativos desviantes.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentARQ - ESCOLA DE ARQUITETURApt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismopt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relationPrograma Institucional de Internacionalização – CAPES - PrIntpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/pt/*
dc.subjectDétournementpt_BR
dc.subjectMetodologiapt_BR
dc.subjectInternacional Situacionistapt_BR
dc.subjectCotidianopt_BR
dc.subjectExperiências subjetivaspt_BR
dc.subjectArquitetura - Aspectos sociaispt_BR
dc.subjectEspaçopt_BR
dc.subjectEspaço urbanopt_BR
dc.subject.otherArquitetura - aspectos sociaispt_BR
dc.subject.otherEspaço urbanopt_BR
dc.subject.otherEspaço (Arquitetura)pt_BR
dc.subject.otherMetodologiapt_BR
dc.titleDeslegitimar, atualizar, vulgarizar: o desvio como método de transformação material, narrativa e performática de espacialidades urbanaspt_BR
dc.title.alternativeTo disregard, to actualize, to vulgarize: détournement as a method for the material, narrative, and performative transformation of urban spacept_BR
dc.typeTesept_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-2637-8170pt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CASTRO Laura - Deslegitimar Atualizar Vulgarizar (2021).pdfTese68.3 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons