Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/40429
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Rita de Cássia Lucena Velloso | pt_BR |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/9851174293226009 | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Fernando Freitas Fuão | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Paola Berenstein Jacques | pt_BR |
dc.contributor.referee3 | Guilherme Teixeira Wisnik | pt_BR |
dc.contributor.referee4 | Thiago Canettieri de Mello e Sá | pt_BR |
dc.creator | Laura Fonseca de Castro | pt_BR |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/2142547787945036 | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2022-03-24T19:36:53Z | - |
dc.date.available | 2022-03-24T19:36:53Z | - |
dc.date.issued | 2021-10-26 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/40429 | - |
dc.description.abstract | This research develops a method of transforming urban space based on material, narrative, and performative modes of production. It turns to the concept of détournement (deviation), which considers the collective use of prefabricated elements in creating new spatial arrangements. Détournement emerged as an avant-garde artistic practice in the mid-twentieth century and became popular as a working method of the Letrist International and the Situationist International. The critical analysis is organized into three chapters: to disregard, to actualize, and to vulgarize. The two main theoretical frameworks are Karl Marx's critique of modern political economy, considering the conditions for the material production of space, and Sigmund Freud's investigations on subjective urban experiences, in light of the symbolic elaboration that operates through language. Buildings, urban territories, and objects are analyzed through deviant narratives that characterize their plasticity and insertion in contemporary social and cultural relations, including its digital representations. In each chapter, two cases are analyzed to discuss nuances related to the aesthetic, socio-territorial, and cultural conditions that cross the 21st century. Détournement is characterized as an (anti-) method that results in the disregard of private property and the spectacle of images through materiality, the narrative actualization of discontent through language, and the vulgarization of everyday life praxis through bodies that open themselves to new deviant transformative processes. | pt_BR |
dc.description.resumo | A tese desenvolve um método de transformar espacialidades urbanas em diferentes escalas a partir da produção material, narrativa e performática. Ele se baseia no conceito de desvio (détournement), que considera o uso coletivo de elementos pré-fabricados na construção de novos arranjos espaciais. O desvio surgiu como prática artística de vanguarda na metade do século XX e se popularizou como método de trabalho da Internacional Letrista e da Internacional Situacionista. A análise crítica se organiza em três capítulos: Deslegitimar, Atualizar e Vulgarizar. Os marcos teóricos principais são a crítica da economia política de Marx, nas considerações acerca da produção material do espaço, e as investigações sobre as experiências subjetivas urbanas de Freud, na elaboração simbólica que opera pela linguagem. Edificações, territórios urbanos e objetos são analisados através de narrativas desviantes que caracterizam sua plasticidade e inserção nas relações sociais e culturais contemporâneas, inclusive na esfera digital. Em cada capítulo são analisados dois casos exemplares, somando seis ao total, a fim de discutir nuances relativas às condições e desobediências estéticas, socioterritoriais e culturais que atravessam o século XXI. O argumento caracteriza o desvio, ao final, como um (anti-)método que tem como resultado a deslegitimação, pela materialidade, do estatuto da propriedade privada e do espetáculo, a atualização narrativa, pela linguagem, de situações de mal-estar e a vulgarização, pelo corpo que opera a práxis cotidiana, que se abre a novos processos transformativos desviantes. | pt_BR |
dc.description.sponsorship | CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | ARQ - ESCOLA DE ARQUITETURA | pt_BR |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.relation | Programa Institucional de Internacionalização – CAPES - PrInt | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/pt/ | * |
dc.subject | Détournement | pt_BR |
dc.subject | Metodologia | pt_BR |
dc.subject | Internacional Situacionista | pt_BR |
dc.subject | Cotidiano | pt_BR |
dc.subject | Experiências subjetivas | pt_BR |
dc.subject | Arquitetura - Aspectos sociais | pt_BR |
dc.subject | Espaço | pt_BR |
dc.subject | Espaço urbano | pt_BR |
dc.subject.other | Arquitetura - aspectos sociais | pt_BR |
dc.subject.other | Espaço urbano | pt_BR |
dc.subject.other | Espaço (Arquitetura) | pt_BR |
dc.subject.other | Metodologia | pt_BR |
dc.title | Deslegitimar, atualizar, vulgarizar: o desvio como método de transformação material, narrativa e performática de espacialidades urbanas | pt_BR |
dc.title.alternative | To disregard, to actualize, to vulgarize: détournement as a method for the material, narrative, and performative transformation of urban space | pt_BR |
dc.type | Tese | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0002-2637-8170 | pt_BR |
Appears in Collections: | Teses de Doutorado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
CASTRO Laura - Deslegitimar Atualizar Vulgarizar (2021).pdf | Tese | 68.3 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License