Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/40799
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Rita de Cássia Lucena Velloso | pt_BR |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/9851174293226009 | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Wellington Cançado Coelho | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Zoy Anastassakis | pt_BR |
dc.contributor.referee3 | Guilherme Teixeira Wisnik | pt_BR |
dc.contributor.referee4 | Elisângela de Almeida Chiquito | pt_BR |
dc.creator | Marcela Rosenburg Figueiredo | pt_BR |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/5101706201514409 | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2022-04-05T17:55:14Z | - |
dc.date.available | 2022-04-05T17:55:14Z | - |
dc.date.issued | 2021-10-19 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/40799 | - |
dc.description.abstract | The research investigates the existing and possible intersections between space and education. For this purpose, multiple educational, cultural and artistic experiences are taken into account. By bringing space into discussion, such experiences enable a debate about the learning processes that emerge from them, unfolding a reflection on the role and the (im)possibilities presented by architectural and urban practices in relation to this type of pedagogy. Finally, as the research proposes to think about learning in space, from space and about space, it resumes the discussion of the urban as a way to articulate the (re)politicization of the everyday life. By approaching current issues such as the planetary scale of urbanization, the Anthropocene and the critique on coloniality, this research is in an attempt to understand what could constitute a pedagogy that goes beyond the space of the city and the urban, as it expands itself towards the cosmos. | pt_BR |
dc.description.resumo | A pesquisa investiga os atravessamentos existentes e possíveis entre espaço e educação. Para tanto, considera-se diferentes experiências educacionais, culturais e artísticas que, ao trazerem a discussão espacial, possibilitam debater os processos de aprendizagem que deles emergem, desdobrando uma reflexão sobre o papel e as (im)possibilidades da prática arquitetônica e urbanística frente a essa pedagogia. Por fim, para se pensar uma aprendizagem no espaço, do espaço e sobre o espaço, esta pesquisa retoma a discussão do urbano como forma de articular a (re)politização do cotidiano, levando em conta questões atuais como a escala planetária da urbanização, o Antropoceno e a crítica da colonialidade, numa tentativa de compreender o que poderia constituir uma pedagogia que excede o espaço da cidade, mas também está para além do urbano ao se estender ao cosmos. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | ARQ - ESCOLA DE ARQUITETURA | pt_BR |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/ | * |
dc.subject | Urbano | pt_BR |
dc.subject | Cosmos | pt_BR |
dc.subject | Pedagogia | pt_BR |
dc.subject | Aprendizagem | pt_BR |
dc.subject | Cidade | pt_BR |
dc.subject | Cotidiano | pt_BR |
dc.subject.other | Espaço urbano | pt_BR |
dc.subject.other | Educação | pt_BR |
dc.subject.other | Cidade e vilas | pt_BR |
dc.subject.other | Ensino | pt_BR |
dc.title | Apre(e)nder a cidade, o urbano e o cosmos: interseções entre espaço e educação | pt_BR |
dc.title.alternative | Learn the city, the urban and the cosmos: intersections between space and education | pt_BR |
dc.type | Dissertação | pt_BR |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
dissertacao-marcela rosenburg figueiredo-webA.pdf | 10.16 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License