Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/40799
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Rita de Cássia Lucena Vellosopt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/9851174293226009pt_BR
dc.contributor.referee1Wellington Cançado Coelhopt_BR
dc.contributor.referee2Zoy Anastassakispt_BR
dc.contributor.referee3Guilherme Teixeira Wisnikpt_BR
dc.contributor.referee4Elisângela de Almeida Chiquitopt_BR
dc.creatorMarcela Rosenburg Figueiredopt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/5101706201514409pt_BR
dc.date.accessioned2022-04-05T17:55:14Z-
dc.date.available2022-04-05T17:55:14Z-
dc.date.issued2021-10-19-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/40799-
dc.description.abstractThe research investigates the existing and possible intersections between space and education. For this purpose, multiple educational, cultural and artistic experiences are taken into account. By bringing space into discussion, such experiences enable a debate about the learning processes that emerge from them, unfolding a reflection on the role and the (im)possibilities presented by architectural and urban practices in relation to this type of pedagogy. Finally, as the research proposes to think about learning in space, from space and about space, it resumes the discussion of the urban as a way to articulate the (re)politicization of the everyday life. By approaching current issues such as the planetary scale of urbanization, the Anthropocene and the critique on coloniality, this research is in an attempt to understand what could constitute a pedagogy that goes beyond the space of the city and the urban, as it expands itself towards the cosmos.pt_BR
dc.description.resumoA pesquisa investiga os atravessamentos existentes e possíveis entre espaço e educação. Para tanto, considera-se diferentes experiências educacionais, culturais e artísticas que, ao trazerem a discussão espacial, possibilitam debater os processos de aprendizagem que deles emergem, desdobrando uma reflexão sobre o papel e as (im)possibilidades da prática arquitetônica e urbanística frente a essa pedagogia. Por fim, para se pensar uma aprendizagem no espaço, do espaço e sobre o espaço, esta pesquisa retoma a discussão do urbano como forma de articular a (re)politização do cotidiano, levando em conta questões atuais como a escala planetária da urbanização, o Antropoceno e a crítica da colonialidade, numa tentativa de compreender o que poderia constituir uma pedagogia que excede o espaço da cidade, mas também está para além do urbano ao se estender ao cosmos.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentARQ - ESCOLA DE ARQUITETURApt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismopt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/*
dc.subjectUrbanopt_BR
dc.subjectCosmospt_BR
dc.subjectPedagogiapt_BR
dc.subjectAprendizagempt_BR
dc.subjectCidadept_BR
dc.subjectCotidianopt_BR
dc.subject.otherEspaço urbanopt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherCidade e vilaspt_BR
dc.subject.otherEnsinopt_BR
dc.titleApre(e)nder a cidade, o urbano e o cosmos: interseções entre espaço e educaçãopt_BR
dc.title.alternativeLearn the city, the urban and the cosmos: intersections between space and educationpt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dissertacao-marcela rosenburg figueiredo-webA.pdf10.16 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons