Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/41610
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Constantino Luz de Medeirospt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/3493623923701389pt_BR
dc.contributor.referee1Georg Ottept_BR
dc.contributor.referee2Marcelo Almeida Peloggiopt_BR
dc.creatorCochise César de Monte Carmopt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/7708134926180677pt_BR
dc.date.accessioned2022-05-12T17:36:34Z-
dc.date.available2022-05-12T17:36:34Z-
dc.date.issued2021-10-07-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/41610-
dc.description.abstractThis dissertation is dedicated to exploring the hypothesis that new myths may arise in contemporary society, based on two case studies: Lewis Carrol's Alice's Adventures in Wonderland (1865) and George Orwell's 1984 (1949). To understand this possible mythification, we resort to the work of Hans Blumenberg, who presents myth as the result of a process of work on mythical narratives and their selection through reception. We also make use of the hypothesis that this work and selection are related to utopian consciousness, as understood by Ernst Bloch. The study of Alice's Adventures in Wonderland identifies a process of mythification of Alice's figure by the psychedelic movement in the USA in the 1970s, in which the character is portrayed as a guide in the process of lysergic experimentation. This mythification relates to the utopia of a free society, around which various countercultural movements were organised. In the 1984 study, mythification occurs through the appropriation of the work as a cautionary myth, in a similar way to the uses of Greek tragedy by Athenian democracy. The work is appropriated as an absolute horror, which is borrowed by using elements of the book, such as the vocabulary of newspeak, to translate the anxieties of our time. The mythification is related to angst over the loss of the basic principles of the Enlightenment: the individual's autonomy and equality among them. This angst organises a dystopia that rises up as resistance against the corrosion of the already “achieved” utopia of the Enlightenment. Given the satisfactory results of this exploration, we seek a theoretical-methodological systematization, which allows extrapolating this analysis to other cases, in the hope that it may contribute to the understanding of contemporary phenomena.pt_BR
dc.description.resumoA presente dissertação se dedica a explorar a hipótese de que possam surgir novos mitos na sociedade contemporânea, a partir de dois estudos de caso: Alice no País das Maravilhas, de Lewis Carrol (1865), e 1984, de George Orwell (1949). Para compreender esta possível mitificação, recorremos à obra de Hans Blumenberg, que apresenta o mito como resultado de um processo de trabalho sobre as narrativas míticas e de seleção destas através da recepção. Lançamos mão também da hipótese de que este trabalho e seleção se relacionam com a consciência utópica, como compreendida por Ernst Bloch. O estudo de Alice no País das Maravilhas identifica um processo de mitificação da figura de Alice pelo movimento psicodélico dos EUA nos anos 70 do século XX, em que a personagem é retratada como guia do processo de experimentação lisérgica. Esta mitificação se relaciona à utopia de uma sociedade livre, em torno do qual se organizavam vários movimentos contraculturais. No estudo de 1984, a mitificação ocorre através da apropriação da obra como um mito cautelar, de modo similar aos usos da tragédia grega pela democracia ateniense. A obra é apropriada como um horror absoluto, que é tomado de empréstimo quando se usa elementos do livro, como o vocabulário da novafala, para traduzir as angústias de nosso tempo. A mitificação se relaciona à angústia quanto à perda dos princípios básicos do iluminismo: a autonomia dos indivíduos e a igualdade entre eles. Esta angústia organiza uma distopia que se ergue como resistência contra a corrosão da utopia já “alcançada” do iluminismo. Diante de resultados satisfatórios desta exploração, buscamos uma sistematização teórico-metodológica, que permita extrapolar esta análise para outros casos, na esperança que ela possa contribuir para a compreensão de fenômenos contemporâneos.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Estudos Literáriospt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/pt/*
dc.subjectmitificação contemporâneapt_BR
dc.subjectutopiapt_BR
dc.subjectAlice no País das Maravilhaspt_BR
dc.subject1984pt_BR
dc.subject.otherCarrol, Lewis, 1832-1898. – As aventuras de Alice no país das maravilhas – Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherOrwell, George, 1903-1950. – 1984 – Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherFicção inglesa – História e críticapt_BR
dc.subject.otherMito na literaturapt_BR
dc.subject.otherUtopia na literaturapt_BR
dc.titlePara uma "mitogênese" moderna: mito e utopia em "Alice no país das maravilhas" e 1984, de George Orwellpt_BR
dc.title.alternativeTowards a modern "mytogenesis": myth and utopia in Alice's Adventures in Wonderland and 1984pt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.identifier.orcidhttp://orcid.org/0000-0003-1198-0908pt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
cochise - dissertação para deposito.pdf2.36 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons