Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/41891
Type: Tese
Title: Um violão poético e dançante: interpretação movida por aspectos estético-culturais conectados às tradições ashiq e aksak
Authors: Filipe Almeida Malta
First Advisor: Flavio Terrigno Barbeitas
First Referee: Marta Cardoso Castello Branco Garzon
Second Referee: Humberto Amorim Neto
Third Referee: Daniel Menezes Lovisi
metadata.dc.contributor.referee4: Eduardo Campolina Vianna Loureiro
Abstract: A tese propõe uma investigação em torno da inserção e da tradução ao violão de ritmos e gêneros que se relacionam a tradições folclóricas de localidades dos Bálcãs, da Ásia Menor e do Cáucaso – em suma, lida-se com aspectos do gênero poético-musical ashiq e do sistema rítmico-métrico aksak. Buscando criar familiaridade com as práticas e os materiais estudados, além de reunir fundamentos sobre questões técnico-expressivas, partiu-se de uma seleção de composições e arranjos correlatos escritos por 6 violonistas: Chadas Ustuntas, Miroslav Tadić, Dušan Bogdanović, Serkan Yilmaz, Atanas Ourkouzounov e Ricardo Moyano. As concepções interpretativas aliam informações extraídas das partituras, pesquisa documental, pesquisa sonora e experimentações práticas no instrumento. Para maiores fundamentações conceituais e metodológicas, dialoga-se com estudos de diversos autores, tais como López-Cano e Opazo (2014), Said (1990), De Assis (2018), Laranjeira (2003), Hennion (2002), Foschiera e Barbeitas (2020), Çinar (2013), Köprülü (2006), Bartók (1951 e 1976), Cohen (2007) e Arom (2004). Ainda, como síntese do processo artístico, foi produzido o álbum Assimetrias (2021), complementar à tese, contendo versões sobre algumas das peças examinadas, além de arranjos e composições próprias que, majoritariamente, emergiram ao longo da investigação.
Abstract: The thesis proposes an investigation into the insertion and translation of rhythms and genres into the guitar that are related to folk traditions in the Balkans, Asia Minor and the Caucasus – in short, it deals with aspects of the ashiq poetic-musical genre and the rhythmic-metric system aksak. Seeking to create familiarity with the practices and materials studied, in addition to gathering fundamentals on technical-expressive issues, we started with a selection of related compositions and arrangements written by 6 guitarists: Chadas Ustuntas, Miroslav Tadić, Dušan Bogdanović, Serkan Yilmaz, Atanas Ourkouzounov and Ricardo Moyano. Interpretive concepts combine information extracted from scores, documental research, sound research and practical experiments on the instrument. For greater conceptual and methodological foundations, we dialogue with studies by several authors, such as López-Cano and Opazo (2014), Said (1990), De Assis (2018), Laranjeira (2003), Hennion (2002), Foschiera and Barbeitas (2020), Çinar (2013), Köprülü (2006), Bartók (1951 and 1976), Cohen (2007) and Arom (2004). Still, as a synthesis of the artistic process, the album Assimetrias (2021) was produced containing versions of some of the pieces examined, in addition to own arrangements and compositions that mostly emerged during the investigation.
Subject: Música para violão
Música - Análise, apreciação
Cultura musical
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: MUSICA - ESCOLA DE MUSICA
metadata.dc.publisher.program: Programa de Pós-Graduação em Música
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.rights.uri: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/
URI: http://hdl.handle.net/1843/41891
Issue Date: 16-Dec-2021
Appears in Collections:Teses de Doutorado



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons