Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/43001
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1José Alfredo Oliveira Debortolipt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/3718512652007625pt_BR
dc.creatorBruno Silva Nigript_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/7608792749137738pt_BR
dc.date.accessioned2022-07-06T23:38:12Z-
dc.date.available2022-07-06T23:38:12Z-
dc.date.issued2014-07-29-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/43001-
dc.description.abstractWhat a discussion on the samba in the context of candomblé can provide subsidies for the construction of knowledge in the academic field of leisure is the theme presented in this dissertation. This ethnography is consolidated from two movements. One that seeks dialogue with the leisure field, discussing a hegemonic gaze produced in this academic field and suggesting new approach prospects about their understandings. For this dialogue the myth elements, celebration and sacredness are taken as references, from which can be constructed a debate related to the investigated context. The other movement promotes a description of samba produced in candomblé, taking it as an element that registers different directions in a unique way of production of life, the “povo-de-santo”. The description of the samba no terreiro conforms from an access to the context of research, revealed by interviews with people connected with African-Brazilian religions, and the raid on a temple of “Candomblé de Angola” in the metropolitan region of Belo Horizonte.pt_BR
dc.description.resumoO que uma discussão em torno do samba no contexto do candomblé pode fornecer de subsídios para a construção do conhecimento no campo acadêmico do Lazer é o tema apresentado nesta dissertação. Essa etnografia consolida-se a partir de dois movimentos. Um que busca o diálogo com o campo do lazer, problematizando um olhar hegemônico produzido neste campo acadêmico e sugerindo novas perspectivas de abordagem acerca de seus entendimentos. Para esse diálogo são tomados como referências os elementos mito, festa e sacralidade, a partir dos quais se constrói um debate relacionado ao contexto investigado. O outro movimento promove uma descrição do samba produzido no candomblé, tomando-o como um elemento que registra diferentes sentidos em um modo singular de produção da vida, o do “povo-de-santo”. A descrição do samba no terreiro se conforma a partir de um acesso ao contexto de pesquisa, revelado por entrevistas com pessoas ligadas às religiões afro-brasileiras, e pela incursão em uma casa de candomblé de Angola na região metropolitana de Belo Horizonte.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEEFFTO - ESCOLA DE EDUCAÇÃO FISICA, FISIOTERAPIA E TERAPIA OCUPACIONALpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Estudos do Lazerpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectSambapt_BR
dc.subjectCandomblépt_BR
dc.subjectLazerpt_BR
dc.subjectConhecimentopt_BR
dc.titleO samba no terreiro: música, corpo e linguagem como prática cultural – apontamentos para o campo do lazerpt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dissertação Bruno Nigri - O samba no terreiro (versão final).pdf1.29 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.