Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/45255
Type: Tese
Title: Ministério Público Federal: defesa do patrimônio documental e garantia do acesso à informação no âmbito da construção de políticas públicas de arquivo
Other Titles: Federal Public Ministry: defense of documentary heritage andguarantee of access to informationwithin the scope of the construction of public archive policies
Authors: Bruno Gomes da Silveira
First Advisor: Renato Pinto Venâncio
First Referee: Welder Antônio Silva
Second Referee: Adalson de Oliveira Nascimento
Third Referee: Clarissa Moreira dos Santos Schmidt
metadata.dc.contributor.referee4: Margarete Farias de Moraes
Abstract: Este estudo objetiva investigar o papel desempenhado pelo Ministério Público na defesa do patrimônio documental e na garantia do direito de acesso à informação e como esta atuação pode contribuir para a construção de políticas públicas de arquivo. Para isso, buscou-se nas atas de reunião da 1ª Câmara - Direitos Sociais e Fiscalização dos Atos Administrativos em Geral e da 4ª Câmara - Meio Ambiente e Patrimônio Cultural do Ministério Público Federal (MPF), no período de 2010-2019, procedimentos relacionados à temática arquivística. As câmaras atuam como órgãos revisores das decisões direcionadas aos instrumentos extrajudiciais originados nas Procuradorias da República distribuídas pelo território nacional. No âmbito da 1ª Câmara, os procedimentos identificados encontraram relação com questões envolvendo o direito de acesso à informação, enquanto na 4ª Câmara com a preservação e conservação do patrimônio arquivístico. Os resultados nos indicaram que quanto a parcerias com outros órgãos, o MPF trabalhou com o IPHAN e com o Arquivo Nacional para a resolução de algumas diligências na 4ª Câmara, ao passo que na 1ª Câmara houve troca de remessas com a 5º Câmara - Combate à Corrupção e com a Procuradoria Federal dos Direitos do Cidadão (PFDC). Quanto à origem dos procedimentos, verificou-se nas duas câmaras uma concentração na região sudeste do país. Quanto à classe dos instrumentos extrajudiciais, verificou-se na 1º Câmara a predominância de procedimentos preparatórios e na 4º Câmara deinquéritos civis. Ademais, é notório registrar que a maior parte dos procedimentos identificados na 4º Câmara se refere à preservação e conservação do acervo documental ferroviário da extinta RFFSA, empresa estatal responsável pela gestão da malha ferroviária brasileira. Ainda no âmbito da 4ª Câmara, também verificamos o papel da mídia na cobertura de alguns casos, principalmente os relativos a leilões de acervos históricos. Já na 1ª Câmara destacamos o projeto Ranking Nacional da Transparência, mencionado em número significativo de procedimentos e desenvolvido pelo próprio MPF para avaliar e aprimorar o cumprimento das normas de transparência, em especial da Lei de Acesso à Informação, pelos estados e municípios. Neste sentido, acreditamos que os esforços empreendidos pelo projeto podem ser caracterizados como iniciativas de políticas públicas, visto que o MPF operou no sentido de criar instrumentos de aglutinação em torno de objetivos estruturais para a defesa dos interesses da coletividade. Além disso, concluímos que a atuação do MPF frente às ocorrências de irregularidades relacionadas à temática arquivística ocorre por um viés investigativo, recomendatório e não punitivo, se resolvendo, em grande parte, ainda no âmbito interno do órgão, o que não torna necessário a abertura de processos frente ao Poder Judiciário.
Abstract: This study aims to investigate the role played by the Public Ministry in the defense of documentary heritage and in guaranteeing the right of access to information and how this action can contribute to the construction of public archive policies. For this, the minutes of the meeting of the 1st Chamber - Social Rights and Inspection of Administrative Acts in General and of the 4th Chamber - Environment and Cultural Heritage of the Federal Public Ministry (MPF), in the period 2010-2019, were searched for procedures related to to the archival theme. The chambers act as reviewing bodies of decisions directed to extrajudicial instruments originated in the Attorney General's Offices distributed throughout the national territory. Within the scope of the 1st Chamber, the procedures identified were related to issues involving the right of access to information, while in the 4th Chamber with the preservation and conservation of archival heritage. The results showed us that in terms of partnerships with other bodies, the MPF worked with IPHAN and the National Archives to resolve some proceedings in the 4th Chamber, while in the 1st Chamber there was an exchange of remittances with the 5th Chamber - Combating Corruption and with the Federal Attorney for Citizens' Rights (PFDC). As for the origin of the procedures, there was a concentration in the southeastern region of the country in both chambers. As for the class of extrajudicial instruments, in the 1st Chamber there was a predominance of preparatory procedures and in the 4th Chamber of civil inquiries. Furthermore, it is noteworthy to note that most of the procedures identified in the 4th Chamber refer to the preservation and conservation of the railway documentary collection of the extinct RFFSA, a state-owned company responsible for managing the Brazilian rail network. Still within the scope of the 4th Chamber, we also verified the role of the media in covering some cases, mainly those related to auctions of historical collections. In the 1st Chamber, we highlight the National Transparency Ranking project, mentioned in a significant number of procedures and developed by the MPF itself to assess and improve compliance with transparency standards, especially the Access to Information Law, by states and municipalities. In this sense, we believe that the efforts undertaken by the project can be characterized as public policy initiatives, since the MPF operated in the sense of creating instruments of agglutination around structural objectives to defend the interests of the community. In addition, we conclude that the action of the MPF in the face of irregularities related to the archival theme occurs through an investigative, recommendatory and non- punitive bias, being resolved, to a large extent, still within the body's internal scope, which does not make it necessary to open proceedings before the Judiciary.
Subject: Ciência da Informação
Arquivologia
Brasill - Ministério Público Federal
Políticas públicas
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: ECI - ESCOLA DE CIENCIA DA INFORMAÇÃO
metadata.dc.publisher.program: Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.rights.uri: http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/pt/
URI: http://hdl.handle.net/1843/45255
Issue Date: 18-Apr-2022
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
FINAL (ata, ficha) - Tese - Bruno Gomes.pdf10.44 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons