Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/45270
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorStelio Coelho Lombardi Filhopt_BR
dc.creatorAna Maria Hermeto Camilo de Oliveirapt_BR
dc.date.accessioned2022-09-16T20:31:54Z-
dc.date.available2022-09-16T20:31:54Z-
dc.date.issued2017-
dc.citation.volume48pt_BR
dc.citation.issue3pt_BR
dc.citation.spage95pt_BR
dc.citation.epage112pt_BR
dc.identifier.issn0100-4956pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/45270-
dc.description.abstractThis paper aims to investigate how school violence affects the performance in portuguese and mathematics of the students of 9th grade students from public schools in the northeastern capitals. As pointed out in the last report of the Mexican Non-Governmental Organization Consejo Ciudadano para la Seguridad Pública y la Justicia Penal, all the capitals of the Northeast region appear in the list of the 50 most violent cities in the world, following the criterion of homicides per 100,000 inhabitants. In light of this, we used the microdata of Prova Brasil (2011) and applied econometric methods, more specifically linear hierarchical models and quantile regressions, to estimate the impact of violence on student proficiency. The results suggest the occurrence of negative effects of violence in both proficiencies, even after controlling for student and school characteristics. Moreover, it was also observed that these effects are maintained along the distribution of grades and the most affected are the students located in the lower quantiles.pt_BR
dc.description.resumoEste artigo busca investigar como a violência nas escolas afeta o desempenho em português e matemática dos alunos do 9º ano da rede pública das capitais nordestinas. Conforme apontado no último relatório da Organização Não Governamental mexicana Consejo Ciudadano para la Seguridad Pública y la Justicia Penal, todas as capitais da região Nordeste aparecem na lista das 50 cidades mais violentas do mundo, seguindo o critério de homicídios por 100 mil habitantes. Tendo isso em vista, utilizou-se os microdados da Prova Brasil (2011) e métodos econométricos, mais especificamente modelos hierárquicos lineares e regressões quantílicas, para estimar o impacto da violência sobre a proficiência estudantil. Os resultados encontrados sugerem a ocorrência de efeitos negativos da violência em ambas as proficiências, mesmo após o controle por características do aluno e da escola. Além disso, também se observou que estes efeitos se mantêm ao longo da distribuição de notas, e que os mais afetados são os alunos situados nos quantis inferiores.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ECONÔMICASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Econômica do Nordestept_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectViolência nas escolaspt_BR
dc.subjectRegião Nordestept_BR
dc.subjectProva Brasilpt_BR
dc.subject.otherDesenvolvimento da educaçãopt_BR
dc.subject.otherViolência escolarpt_BR
dc.subject.otherEscola públicapt_BR
dc.subject.otherNordeste e educaçãopt_BR
dc.titleO impacto da violência nas escolas sobre a proficiência estudantil: uma análise para as capitais nordestinaspt_BR
dc.title.alternativeThe impact of school violence on student proficiency: an analysis for the northeaster capitalspt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.bnb.gov.br/revista/index.php/ren/issue/view/76/showTocpt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
797-1805-1-SM.pdf919.1 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.