Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/45300
Type: Artigo de Periódico
Title: Obstacles to innovation in Brazil: the lack of qualified individuals to implement innovation and establish university–firm interactions
Other Titles: Obstáculos à inovação no Brasil: a falta de pessoas qualificadas para implementar a inovação e estabelecer interações universidade-empresa
Authors: Márcia Siqueira Rapini
Tulio Chiarini
Pablo Felipe Bittencourt
Abstract: Through an investigation of data available from the Brazilian Innovation Survey (Pesquisa de Inovação) of the Brazilian Institute of Geography and Statistics (Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística) and from a national survey on university–firm interactions (the BR Survey), the authors show that Brazilian industrial firms lack qualified individuals for two key activities: the promotion of innovation and the establishment of a dialogue between universities and firms. Brazilian firms’ weaknesses and the inadequacy of the workforce supply generate scarce (or inadequate) ‘know-why’. Furthermore, a restricted perspective in Brazilian universities, focused on creating a more educated society rather than augmenting the stock of technological knowledge, constrains the generation of ‘know-what’ and ‘know-who’.
Abstract: Por meio de uma investigação de dados disponíveis na Pesquisa de Inovação do Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística e de uma pesquisa nacional sobre interações universidade-empresa (BR Survey), os autores mostram que as empresas industriais brasileiras carecem de pessoas qualificadas para duas atividades-chave: a promoção da inovação e o estabelecimento de um diálogo entre universidades e empresas. As fraquezas das empresas brasileiras e a inadequação da oferta de mão de obra geram um “know-why” escasso (ou inadequado). Além disso, uma perspectiva restrita nas universidades brasileiras, focada na criação de uma sociedade mais educada ao invés de aumentar o estoque de conhecimento tecnológico, constrange a geração de 'saber-o que' e 'saber-quem'.
Subject: Universidade empresa
Inovação
Mão de obra qualificada
language: eng
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ECONÔMICAS
Rights: Acesso Restrito
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.1177/0950422217698524
URI: http://hdl.handle.net/1843/45300
Issue Date: 2017
metadata.dc.url.externa: https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/0950422217698524
metadata.dc.relation.ispartof: Industry and Higher Education
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