Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/46388
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Elysangela Dittz Duartept_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/1654031101014216pt_BR
dc.contributor.referee1Claudia Regina Lindgren Alvespt_BR
dc.contributor.referee2Bruna Figueiredo Manzopt_BR
dc.creatorJuliana Barony da Silvapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/1605137833170382pt_BR
dc.date.accessioned2022-10-19T15:26:33Z-
dc.date.available2022-10-19T15:26:33Z-
dc.date.issued2022-04-28-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/46388-
dc.description.abstractIntroduction: The pandemic of COVID-19 raised concerns about the repercussions of social withdrawal on the quality of life (QoL) of children. This is because it has changed their routines, restricted social contact, intensified the economic crisis, and changed their living conditions. Objective: This study had the general objective of knowing the QL experienced by children from 7 to 9 years old, in the context of the COVID-19 pandemic and of their own illness. Methodology: This is an exploratory qualitative study, which used the concept of QL, as defined by the World Health Organization. Twenty-four children diagnosed positive for SARS-CoV-2 virus infection in Belo Horizonte, Minas Gerais, and their primary caregivers participated. Data collection was performed by video call. To the primary caregivers, an instrument for sociodemographic characterization of the participants and family was applied. For the children, a semi-structured interview was used, with questions about the repercussion of the illness and social distancing, and a scale to assess the Children's Quality of Life. Qualitative data were analyzed from thematic analysis, using MAXQDA© software. Results: The results suggest that the interviewed children have information about the infection and consequences of SARS-CoV-2. The participants emphasize the negative aspects of the virus, its high transmissibility and lethality. Thirteen children presented a worsening in QL after the pandemic determined by not being able to go to squares, go for walks, go to school, play with friends, need to use preventive measures, family financial crisis, death of relatives, and increase of conflicts at home. Increased screen time, decreased opportunity to do physical activities, learning difficulties with remote teaching, and negative feelings such as anxiety, fear, and sadness during this time were mentioned. The concrete situation of getting sick subjected the children to a reality of fear of the unknown and of the consequences caused by the virus, such as a greater need for isolation, clinical manifestations of the disease, changes in routine and interruption of studies. Conclusion: We conclude that the pandemic of COVID-19 had repercussions in all categories of children's QL: social, spiritual, psychological, physical well-being and environment. Listening to the children's perceptions about their experiences allowed us to understand the meaning they give to this experience and that, sometimes, may differ from their caregivers' perceptions.pt_BR
dc.description.resumoIntrodução: A pandemia de COVID-19 levantou preocupações sobre as repercussões do distanciamento social na qualidade de vida (QV) das crianças. Isso porque modificou a rotina, restringiu o contato social, intensificou a crise econômica e modificou suas condições de vida. Objetivo: Este estudo teve como objetivo geral conhecer a QV experienciada por crianças de 7 a 9 anos, no contexto da pandemia de COVID-19 e do seu próprio adoecimento. Metodologia: Trata-se de um estudo qualitativo exploratório, em que se utilizou o conceito de QV, definido pela Organização Mundial da Saúde. Participaram 24 crianças que tiveram diagnóstico positivo para infecção pelo vírus SARS-CoV-2 em Belo Horizonte, Minas Gerais e seus cuidadores primários. A coleta de dados foi realizada por videochamada. Aos cuidadores primários, foi aplicado um instrumento para caracterização sociodemográfica dos participantes e família. Para as crianças utilizou-se entrevista semiestruturada com questões sobre a repercussão do adoecimento e distanciamento social e escala de avaliação da Qualidade de Vida da Criança. Os dados qualitativos foram analisados a partir da análise temática, utilizando-se o software MAXQDA©. Resultados: Os resultados sugerem que as crianças entrevistadas possuem informações acerca da infecção e consequências do SARS-CoV-2. Os participantes evidenciam os aspectos negativos do vírus, sua alta transmissibilidade e a letalidade. Treze crianças apresentaram piora na QV após a pandemia determinada por não poderem frequentar praças, passear, ir à escola, brincar com os amigos, precisarem usar medidas de prevenção, crise financeira familiar, morte de familiares e aumento de conflitos no domicílio. Foi referido o aumento do tempo de tela, diminuição da oportunidade de realizar atividades físicas, dificuldades de aprendizado com o ensino remoto e sentimentos negativos como ansiedade, medo e tristeza durante esse momento. A situação concreta de adoecimento, sujeitou as crianças a uma realidade de medo do desconhecido e das consequências causadas pelo vírus, como maior necessidade de isolamento, manifestações clínicas da doença, alterações na rotina e interrupção dos estudos. Conclusão: Conclui-se que a pandemia de COVID-19 teve repercussões em todas as categorias da QV das crianças: bem-estar social, espiritual, psicológico, físico e no meio ambiente. Ouvir as percepções das crianças sobre suas experiências permitiu compreender o significado que elas dão a essa vivência e que, por vezes, podem diferir das percepções de seus cuidadores.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentENF - DEPARTAMENTO DE ENFERMAGEM MATERNO INFANTIL E SAÚDE PÚBLICApt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Enfermagempt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/*
dc.subjectCriançapt_BR
dc.subjectQualidade de vidapt_BR
dc.subjectCOVID-19pt_BR
dc.subjectPandemiaspt_BR
dc.subject.otherColeta de Dadospt_BR
dc.subject.otherCuidadorespt_BR
dc.subject.otherQualidade de Vidapt_BR
dc.subject.otherSARS-CoV-2pt_BR
dc.subject.otherTempo de Telapt_BR
dc.subject.otherOrganização Mundial da Saúdept_BR
dc.titleRepercussões do distanciamento social e adoecimento por COVID-19 na Qualidade de Vida de crianças de 7 A 9 anospt_BR
dc.title.alternativeRepercussions of social withdrawal and COVID-19 illness on the quality of life of 7- to 9-year-old childrenpt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-1434-8206pt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dissertação_Juliana Barony da Silva_digital.docx.pdf7.48 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons