Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/47069
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Cláudio Márcio Oliveirapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/8502647586274242pt_BR
dc.creatorBruno Arcoverde Cavalcantipt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/7173702109231135pt_BR
dc.date.accessioned2022-11-09T15:15:03Z-
dc.date.available2022-11-09T15:15:03Z-
dc.date.issued2021-12-17-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/47069-
dc.description.abstractThe present study sought to understand how the corporeities of the students of the EJA are manifested in their experiences and memories, as well as to identify the place and meaning of body practices in the process of human formation of these subjects. As a methodological option, the study was based on the production of a qualitative research, based on shared narratives. To this end, the study included the participation of three students of Youth and Adult Education, two women and one man, aged between 30 and 57 years, who were interviewed through telephone call sand video calls. The methodology in question was formed by the period of social isolation caused by the Covid-19 pandemic established between the end of 2019and the whole of 2020/ 2021. For the development of this theme, we were careful on taking as interlocutors’ authors such as Henri Bergson, Maurice Halbwachs, Michael Pollak, Walter Benjamin and Merleau-Ponty, who will treat each one in their own way, d the issues involving memory, experience, and corporeity, which to the text goes to the life to what I called atriad for human formation, where would be the interconnection between memory-and experience-corporeity. Based on the narrative of the subjects surveyed, the text will initially be based on personal reflections and problematizations, which will consequently give voice to the subjects and enable the construction of the empirical categories of this study, which are: Life and its displacements, World of Work and Meanings of Schooling. These, in turn, will establish dialogue with the recognition of the bodily manifestations in the face of the narrated experiences. Thus, the work points to the importance of the right and development of work with body practices in the education of young people and students. Finally, the work out lines through the realities analyzed by a Didactic Unit, which presents possible ways of dialoguing with body practices rethinking the teaching practice in this modality of Basic Education.pt_BR
dc.description.resumoO presente estudo buscou compreender como se manifestam as corporeidades dos educandos da EJA frente às suas experiências e memórias, bem como identificar qual o lugar e o sentido das práticas corporais no processo de formação humana desses sujeitos. Como opção metodológica, o estudo se pautou na produção de uma pesquisa qualitativa, tendo como base as narrativas compartilhadas. Para tanto, o estudo contou com a participação de três estudantes da Educação de Jovens e Adultos, sendo duas mulheres e um homem, com idades variadas entre 30 e 57 anos, que foram entrevistados por meio de ligações telefônicas e vídeo chamadas. A metodologia em questão foi realizada no período de isolamento social causado pela pandemia de Covid-19, instaurada entre o fim do ano de 2019 e todo o ano de 2020/2021. Para o desenvolvimento dessa temática, tomou-se o cuidado de assumir como interlocutores autores como Henri Bergson, Maurice Halbwachs, Michael Pollak, Walter Benjamin e Merleau-Ponty, que vão tratar das questões envolvendo memória, experiência e corporeidade que, ao longo do texto, vão dar vida ao que denominei como tríade para a formação humana, a qual estaria a interconexão existente entre memória-experiência-corporeidade. Amparado pelas narrativas dos sujeitos pesquisados, o texto vai se costurar, inicialmente, por reflexões pessoais e problematizações, que consequentemente vão dar voz aos sujeitos e possibilitar a construção das categorias empíricas deste estudo, quais sejam: A vida e seus deslocamentos, Mundo do trabalho e Sentidos da escolarização. Estas, por sua vez, vão estabelecer diálogo com o reconhecimento das manifestações corporais diante das experiências narradas. Assim, o trabalho aponta para a importância do direito e desenvolvimento de trabalhos com as práticas corporais na educação de jovens e adultos. Por fim, o trabalho esboça por meio das realidades analisadas uma Unidade Didática, que apresenta possíveis formas de dialogar com as práticas corporais, repensando a prática docente nessa modalidade da Educação Básica.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação e Docênciapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/*
dc.subjectEducação de jovens e adultospt_BR
dc.subjectMemóriapt_BR
dc.subjectExperiênciapt_BR
dc.subjectCorporeidadept_BR
dc.subjectPráticas corporaispt_BR
dc.subjectEducação físicapt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherEducação de adultos -pt_BR
dc.subject.otherMemóriapt_BR
dc.subject.otherExperiênciapt_BR
dc.subject.otherEducação física - Estudo e ensinopt_BR
dc.titleCorporeidades em diálogo - educação de jovens e adultos: compartilhando experiênciaspt_BR
dc.title.alternativeCorporeity in dialogue - youth and adult education: sharing experiencespt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dissertação-Bruno.pdfCorporeidades em diálogo - Educação de jovens e adultos: compartilhando experiências1.42 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons