Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/47740
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Sara del Carmen Rojo de la Rosapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/9036774611793986pt_BR
dc.contributor.referee1Paulo Vinícius Bio Toledopt_BR
dc.contributor.referee2Carla Damêane Pereira de Souzapt_BR
dc.contributor.referee3Julia Morena da Silva Costapt_BR
dc.creatorLaura Gomes dos Santospt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/4425763813566691pt_BR
dc.date.accessioned2022-12-05T13:35:03Z-
dc.date.available2022-12-05T13:35:03Z-
dc.date.issued2022-08-26-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/47740-
dc.description.abstractIn this study, I analyzed the monologues Hilda Peña by Isadora Stevenson and Rosa Cuchillo by Grupo Cultural Yuyachkani. The main question was oriented by the possibility of these works to permit a reading of history against the grain aligned with the duties of the historical materialist according to Walter Benjamin (2012). The hypothesis was that the true events on which the monologues are base —the Bank O’Higgins robbery and the Internal Conflict in Peru—were disfigured and reconfigured in the dramaturgies through the narration of two women-mothers. Maybe they, who had lost their sons to State violence, could offer a new reading of history from a different perspective. The theoretical route of the study started with the examination of the theatrical form of the monologue, mainly with Pavis (2015) and Sinisterra (2009). To support the analysis of the works, I have approximated the concepts of monologue and trauma literature, following Seligman-Silva (2017); intimate theatre, according to Sarrazac (2013); and the reflections regarding narrative raised by Benjamin (2012). Moreover, considering the identity of the main characters and the theme addressed in the works, a review on gender, motherhood, and grief was carried out. In the analysis of the works, I came to the conclusion that the unrepresentability of trauma manifests itself in Hilda Peña and Rosa Cuchillo through the disfiguration provoked by the oneiric and mythical languages of the texts. In addition, I concluded that, strictly, the works do not function as rereadings of history. Yet, they do allow the audience, affected by the fictional account that was shared, to do it.pt_BR
dc.description.resumoNesta pesquisa, analisamos os monólogos Hilda Peña, de Isidora Stevenson, e Rosa Cuchillo, do Grupo Cultural Yuyachkani, questionando-nos se essas obras cumpririam o papel de proporcionar uma leitura da história a contrapelo segundo a conceituação de Walter Benjamin (2012) sobre a tarefa do materialista histórico. Partimos da hipótese de que os eventos reais nos quais os monólogos se baseiam – o assalto ao banco O'Higgins e o Conflito Armado Interno – se desfiguram e são reconfigurados nas dramaturgias pela narração de duas mulheres-mães que perderam seus filhos para a violência de Estado, possibilitando uma releitura da história por um outro viés. O percurso teórico da pesquisa iniciou-se pelo estudo da forma teatral do monólogo a partir dos aportes de Pavis (2015) e Sinisterra (2009), principalmente. Em seguida, foi feita uma aproximação entre essa forma teatral e os conceitos de literatura do trauma, teatro íntimo e narrativa, utilizando os estudos de Seligman-Silva (2017), Sarrazac (2013) e Benjamin (2012). Além disso, tendo em vista a identidade das protagonistas e a temática abordada nas obras, foi feita uma incursão teórica sobre os conceitos de gênero, maternidade e luto. Na análise das obras, chegamos à conclusão de que a irrepresentabilidade do trauma se manifesta em Hilda Peña e Rosa Cuchillo por meio da desfiguração provocada pelas linguagens onírica e mítica. Ademais, concluímos que, estritamente, as obras não atuam na releitura da história, mas possibilitam que o público, afetado pelo relato ficcional compartilhado, o faça.pt_BR
dc.description.sponsorshipCNPq - Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicopt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Estudos Literáriospt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/*
dc.subjectteatro latino-americanopt_BR
dc.subjectmonólogopt_BR
dc.subjectmaternidadept_BR
dc.subjectlutopt_BR
dc.subjectHilda Peñapt_BR
dc.subjectRosa Cuchillopt_BR
dc.subject.otherStevenson, Isidora. – Hilda Peña – Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherGrupo Cultural Yuyachkani. – Rosa Cuchillo – Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherLuto na literaturapt_BR
dc.subject.otherMaternidade na literaturapt_BR
dc.subject.otherMulheres na literaturapt_BR
dc.subject.otherTeatro latino-americano – História e críticapt_BR
dc.titleA mãe enlutada toma a palavra: Hilda Peña, de Isidora Stevenson, e Rosa Cuchillo, do Grupo Cultural Yuyachkanipt_BR
dc.title.alternativeThe grieving mother takes the floor: Hilda Peña by Isidora Stevenson and Rosa Cuchillo by Grupo Cultural Yuyachkanipt_BR
dc.title.alternativeLa madre enlutada toma la palabra: Hilda Peña, de Isidora Stevenson, y Rosa Cuchillo, del Grupo Cultural Yuyachkanipt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
A mãe enlutada toma a palavra.pdf1.51 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons