Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/49489
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Elen de Medeirospt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/9882448569137338pt_BR
dc.contributor.referee1Marcos Antônio Alexandrept_BR
dc.contributor.referee2João Roberto Gomes de Fariapt_BR
dc.creatorGuilherme Augusto Dinizpt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/6731893565965786pt_BR
dc.date.accessioned2023-02-02T19:46:44Z-
dc.date.available2023-02-02T19:46:44Z-
dc.date.issued2022-10-31-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/49489-
dc.description.abstractThe present work aims at diachronically analyze the ideological bases of the critical fortune of the Black Experimental Theater. In this sense, the study aims at identify and debate both the political-social visions and the artistic ideas present in the cultural journalism that focused on the Black Experimental Theater. For that, it was necessary to carry out a systematic survey of the journalistic material produced between the first and last performances of the group, in 1944 and 1957 respectively. The research in different archives and collections comprised an important dimension of the research, because it is in this context that the interrelationships between theatrical criticism, seen as a reflexive form of recording, the formation of a cultural memory and the construction of a scenic-dramatic historiography are debated. In this way, the aesthetic-social tensions that interfere, sometimes in the exclusion, sometimes in the inclusion of certain subjects in the historical narrative of the so-called modern Brazilian theater are emphasized.pt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho objetiva analisar diacronicamente a fortuna crítica das encenações realizadas pelo Teatro Experimental do Negro – TEN –, discutindo as bases ideológicas ali presentes. Nesse sentido, as análises visam identificar e debater tanto as visões político-sociais quanto as ideias artísticas existentes no jornalismo cultural que se debruçou sobre o TEN. Para tanto, foi necessário realizar um levantamento sistemático do material jornalístico produzido entre a primeira e a última encenações do grupo, em 1944 e 1957 respectivamente. A pesquisa em arquivos e acervos diversos compreendeu uma dimensão importante da pesquisa, pois é nesse âmbito que se debatem as inter-relações entre a crítica teatral, encarada como uma forma reflexiva de registro, a formação de uma memória cultural e a construção de uma historiografia cênico-dramática. Dessa forma, ressaltam-se as tensões estético-sociais que se imiscuem ora na exclusão, ora na inclusão de determinados sujeitos na narrativa histórica do chamado teatro brasileiro moderno.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Estudos Literáriospt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Restritopt_BR
dc.subjectTeatro Experimental do Negropt_BR
dc.subjectCrítica teatralpt_BR
dc.subjectTeatro brasileiropt_BR
dc.subjectDramaturgiapt_BR
dc.subjectHistória do teatropt_BR
dc.subject.otherTeatro Experimental do Negro – Históriapt_BR
dc.subject.otherTeatro brasileiro – História e críticapt_BR
dc.subject.otherCríticapt_BR
dc.subject.otherNegros nas artes cênicaspt_BR
dc.titleA literatura dramática do Teatro Experimental do Negro: entre a crítica e a históriapt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.description.embargo2024-10-31pt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
VERSÃO APÓS BANCA PDFA.pdf
???org.dspace.app.webui.jsptag.ItemTag.restrictionUntil??? 2024-10-31
4.12 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.