Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/50090
Type: Artigo de Periódico
Title: Educação e Agenda 2030: o trabalho do Poder Legislativo Federal Brasileiro
Other Titles: Education and Agenda 2030: the Brazilian Federal Legislature work
Authors: Mateus Aparecido de Faria
Luciana Lamblet Pereira
Abstract: A Agenda 2030 é fruto de negociações em âmbito mundial para o desenvolvimento humano junto ao planeta, tendo como ponto de partida os anteriores Objetivos do Desenvolvimento do Milênio. É papel também do Poder Legislativo trabalhar para a materialização dos acordos internacionais em práticas cotidianas no território brasileiro. Assim o objetivo desse artigo é analisar a atuação do Poder Legislativo Federal frente ao Objetivo do Desenvolvimento Sustentável número 4 –Educação de Qualidade, entre os anos 2015 e 2020.Pesquisa quanti-qualitativa, de caráter exploratório e descritivo. O corpusanalisado foi formado por proposições legislativas tramitadas na Câmara dos Deputados e no Senado Federal. A análise das atividades legislativas exigiu compreensão da tipologia utilizada nos trabalhos de cada Casa, além de revisão da literatura pertinente. Foi possível constatar certa inamovibilidade parlamentar para o alcance das metas e objetivos pactuados internacionalmente ou, no mínimo, um silêncio constituído como prática discursiva em relação aos ODS. A interdiscursividade da Agenda 2030 nos projetos de lei e requerimentos – quando muito, presente na parte de Justificativa das proposições – pode indicar que talvez não seja uma prioridade para o Estado que tal acordo seja cumprido.
Abstract: The 2030 Agenda is result of worldwide negotiations for human development on the planet, starting from the previous Millennium Development Goals. It is also the role of the Legislative Power to work for the materialization of international agreements in daily practices in the Brazilian territory. Thus, the objective of this article is to analyze the performance of the Federal Legislative Powerin relation to the Sustainable Development Goal number 4 -Quality Education, between 2015 and 2020. Quanti-qualitative, exploratory and descriptive research. The corpus analyzed was formed by legislative proposals processed in the House of Representatives and the Senate. The analysis of legislative activities required an understanding of the typology used in the workof each House, as well as a review of the pertinent literature. it was possible to observe a certain parliamentary irrevocability for the achievement of the goals and objectives agreed internationally or, at the very least, a silence constituted as discursive practice in relation to the Sdgs. The interdiscursivity of Agenda 2030 in the bills and requirements - at most, present in the Justification part of the propositions - may indicate that it may not be a priority for the State that such an agreement be fulfilled.
Subject: Poder legislativo - Brasil
Desenvolvimento sustentável - Brasil
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: VETER - ESCOLA DE VETERINARIA
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/50090
Issue Date: Dec-2020
metadata.dc.url.externa: https://educacaosemdistancia.unyleya.edu.br/esd/article/view/56
metadata.dc.relation.ispartof: Educação Sem Distância - Revista Eletrônica Da Faculdade Unyleya
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Educação e Agenda 2030 o trabalho do Poder Legislativo Federal Brasileiro.pdf184.95 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.