Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/50520
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Adriana Campos Silvapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/8283209959095168pt_BR
dc.contributor.referee1Misabel de Abreu Machado Derzipt_BR
dc.contributor.referee2Hermes Vilchez Guerreropt_BR
dc.contributor.referee3Osvaldo Alves Castro Filhopt_BR
dc.contributor.referee4Jamir Calili Ribeiropt_BR
dc.contributor.referee5Adamo Dias Alvespt_BR
dc.creatorIgor Bruno Silva de Oliveirapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/2290286405671877pt_BR
dc.date.accessioned2023-02-28T19:16:33Z-
dc.date.available2023-02-28T19:16:33Z-
dc.date.issued2021-08-26-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/50520-
dc.description.abstractBrazil has gone through moments of instability in its republican political history, with the Constitution of the Republic of 1988 having party democracy as a form of political representation. Thus, it mirrors the theory of political parties, which is based on the relationship of trust between society and institutionalized political parties. Political parties perform the role of mediators between social and political anxieties, which will be debated in the administrative sphere of the Brazilian State. It is true that the representativeness and efficiency of political parties in Brazil are questioned and other forms of democratic representation, such as independent candidates, appear as an alternative. However, these solutions start from arguments external to party democracy itself and try to resolve the issues with solutions that are also external to the Brazilian constitutional order. The weaknesses of the Brazilian democratic system can be corrected by reforming the representative system itself. Encouraging female participation, improving performance clauses, reducing the number of parties, optimizing punishment mechanisms in cases of party infidelity, and deconcentrating party decisions to local governing bodies are some of the internal measures to encourage democracy of the parties. This thesis supports the opposition of independent candidacies to Brazilian democracy, as enshrined in the 1988 Constitution and practiced in the discontinuous Brazilian democratic history. Therefore, it reviews the theory of democracy in Brazilian political parties to establish axiological and normative criteria that are specific and internal to the party system. Its objectives are to propose solutions to their weaknesses and refute parapartisan criteria, contrary to the constitutional text, such as the case of independent candidates.pt_BR
dc.description.resumoO Brasil passou por momentos de instabilidade em sua história política republicana, tendo a Constituição da República de 1988 escolhido a democracia de partidos como forma de representação política. Espelha, assim, a teoria dos partidos políticos, que se baseia na relação de confiança entre sociedade e partidos políticos institucionalizados. Os partidos políticos desempenham a função de mediadores entre os anseios sociais e os políticos, que serão debatidos no âmbito administrativo do Estado brasileiro. É certo que a representatividade e a eficiência dos partidos políticos no Brasil são questionadas e outras formas de representação democrática, como é o caso das candidaturas independentes, aparecem como alternativa. Contudo, essas soluções partem de argumentos externos à própria democracia de partidos e tentam resolver as questões com soluções também externas à ordem constitucional brasileira. As fragilidades do sistema democrático brasileiro podem ser corrigidas mediante reforma do próprio sistema representativo. O incentivo à participação feminina, o aperfeiçoamento das cláusulas de desempenho, a redução de número de partidos, a otimização dos mecanismos internos de punição nos casos de infidelidade partidária e a desconcentração das decisões partidárias para os órgãos diretivos locais são algumas medidas de fomento à democracia interna dos partidos. A presente tese sustenta a contrariedade das candidaturas independentes à democracia brasileira, tal como inscrita na Constituição de 1988 e praticada na descontínua história democrática brasileira. Para tanto, efetua uma revisão da teoria da democracia dos partidos políticos brasileira para estabelecer critérios axiológicos e normativos próprios e internos ao sistema partidário. Tem por objetivos propor soluções às suas debilidades e refutar critérios parapartidários, contrários ao texto constitucional, como é o caso das candidaturas independentes.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentDIREITO - FACULDADE DE DIREITOpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Direitopt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectDireito Constitucionalpt_BR
dc.subjectDireito Eleitoralpt_BR
dc.subjectDemocracia Partidáriapt_BR
dc.subjectCandidaturas independentespt_BR
dc.subject.otherDireito eleitoralpt_BR
dc.subject.otherCandidaturaspt_BR
dc.subject.otherEleiçõespt_BR
dc.subject.otherDemocraciapt_BR
dc.subject.otherReforma políticapt_BR
dc.titleO fortalecimento da democracia partidária e o individualismo das candidaturas independentespt_BR
dc.typeTesept_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese-envio-repositorio-ufmg-jan2023 - B.pdftese completa4.01 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.