Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/50966
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorFernanda Peçanha Carvalhopt_BR
dc.date.accessioned2023-03-16T20:58:49Z-
dc.date.available2023-03-16T20:58:49Z-
dc.date.issued2020-
dc.citation.issue19pt_BR
dc.citation.spage676pt_BR
dc.citation.epage702pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.11606/issn.2317-9651.v0i19p676-703pt_BR
dc.identifier.issn2317-9651pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/50966-
dc.description.abstractIn this article, we discuss two sets of discourses: the system of enunciability of the possibility and the system of enunciability of the (in)viability of Spanish teaching and learning. Our corpus is established by the textuality of Law 11.161/2005, Resolution 2.742/2015, Law 13.415/2017, and reports of Spanish teachers. Based on the discursive-psychoanalytic paradigm, from an interpretative perspective, we count on the theoretical contribution of French Discourse Analysis with the intersection of psychoanalysis and in connection with Social Sciences (Pêcheux, 2008; Foucault, 2003, 2013). Therefore, we examine the meaning effects of the laws and the representations in teachers’ reports about these devices. Our analysis allowed us to conclude that the enunciability of possibility re-signified the conflicts arising from the textualization process of the Spanish Law. Also, the words of (in)viability worsen asymmetries, reproduce and legitimize social inequalities, thus reducing the perspectives of pluralistic language education in Brazilian schools.pt_BR
dc.description.resumoProblematizamos neste artigo dois conjuntos de discursividades: os sistemas de enunciabilidade tanto da possibilidade quanto da (in)viabilidade do ensino-aprendizado de espanhol. Nosso corpus está constituído pela textualidade da Lei nº 11.161/2005, Resolução nº 2.742/2015, Lei nº 13.415/2017 e por dizeres de professores de espanhol. Sob o paradigma discursivo-psicanalítico, a partir do viés interpretativista, acionamos a vertente francesa da Análise do Discurso com atravessamento da psicanálise e em diálogo com as Ciências Sociais (Pêcheux, 2008; Foucault, 2003, 2013). Desse modo, depreendemos os efeitos de sentido das discursividades das leis e as representações dos dizeres dos sujeitos-professores acerca desses dispositivos. Concluímos que a enunciabilidade da possibilidade ressignificou os conflitos decorrentes do processo de textualização da Lei do Espanhol. E que os dizeres da (in)viabilidade agravam assimetrias, reproduzem e legitimam desigualdades sociais, reduzindo as perspectivas de uma educação linguística plural nas escolas brasileiras.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCOLTEC - COLEGIO TECNICOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofCaracol-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectlingua espanholapt_BR
dc.subjectPolíticas linguísticaspt_BR
dc.subjectAcontecimento discursivopt_BR
dc.subjectLei 13.415/2017pt_BR
dc.subjectAnálise do discursopt_BR
dc.subject.otherLíngua espanhola - Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherLinguagem - Política governamentalpt_BR
dc.subject.otherAnálise do discursopt_BR
dc.subject.otherEducação básicapt_BR
dc.titlePossibilidades e (in)viabilidades do espanhol na educação básica: as leis da metadept_BR
dc.title.alternativePossibilities and (in)feasibility of spanish in basic education: the laws of the halfpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.revistas.usp.br/caracol/article/view/158173pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-4769-5343pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Possibilidades e (in)viabilidades do espanhol na educação básica as leis da metade.pdf229.07 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.