Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/52921
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Ensino-aprendizagem de português como língua adicional em uma escola virtual de verão: compartilhando experiências interculturais e decoloniais |
Other Titles: | Teaching and learning Portuguese as an Additional Language in an on-line summer school: intercultural and decolonial experiences |
Authors: | Henrique Rodrigues Leroy André de Souza Figueiredo Freitas Anna Karolina de Sousa Bernardes Marcos Paulo Araújo Mileny de Abreu Gomes |
Abstract: | A partir de dois cursos de Português como Língua Adicional ofertados durante a Summer School on Brazilian Studies (SSBS), promovida pela Diretoria de Relações Internacionais (DRI) da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) e destinados a alunos internacionais durante o ensino remoto decorrente da pandemia de covid-19, procuramos descrever suas construções, bem como analisar marcas de interculturalidade (MAHER, 2007), decolonialidade (QUIJANO, 2000; CANDAU; RUSSO, 2010; MALDONADO-TORRES, 2019) e a promoção do Letramento Crítico (FREIRE, 1989; STREET, 2001; 2013; CASTANHEIRA; DIXON, 2007) nas atividades finais dos educandos. Verificamos que a noção de Brasil foi ampliada através dos eventos de letramentos propostos e que existem ecos coloniais que rodeiam não só o imaginário brasileiro, mas também o dos países de origem dos participantes. |
Abstract: | Based on two courses of Portuguese as an Additional Language offered during the Summer School on Brazilian Studies (SSBS), promoted by the International Affairs Office from Federal University of Minas Gerais (UFMG) and aimed at international students, while adopting distance learning measures due to COVID-19 pandemic, this work seeks to describe their development, as well as to analyze intercultural (MAHER, 2007) and decolonial marks (QUIJANO, 2000; CANDAU; RUSSO, 2010; MALDONADO-TORRES, 2019) and also the promotion of critical literacy (FREIRE, 1989; STREET, 2001; 2013; CASTANHEIRA; DIXON, 2007) in the students´ final tasks. Although it was observed that the notion of Brazil was amplified through the proposed literacy events, colonial echoes still exist and they surround not only Brazilian imaginary, but also the imaginary of student's home countries. |
Subject: | Letramento Linguística |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | FALE - FACULDADE DE LETRAS |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.identifier.doi: | https://doi.org/10.34019/1982-2243.2021.v25.35845 |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/52921 |
Issue Date: | 2021 |
metadata.dc.url.externa: | https://periodicos.ufjf.br/index.php/veredas/article/view/35845 |
metadata.dc.relation.ispartof: | Veredas: Revista de Estudos Linguísticos |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Ensino-aprendizagem de Português como Língua Adicional em uma escola virtual de verão compartilhando experiências interculturais e decoloniais.pdf | 398.68 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.