Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/54133
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorRáisa Mendes Fernandes de Souzapt_BR
dc.date.accessioned2023-05-29T20:32:36Z-
dc.date.available2023-05-29T20:32:36Z-
dc.date.issued2021-12-30-
dc.citation.volume20pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage27pt_BR
dc.citation.epage48pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18764/2526-6160v20n2.2021.15pt_BR
dc.identifier.issn2526-6160pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/54133-
dc.description.abstractThe informational explosion and the ubiquity of information and communication technologies, inherent aspects of the Information Society, have irreversibly reshaped the social dynamics. In this context, learning objects emerged, technological tools used for teaching, whether remote or in person. However, it is necessary that Information Science discuss more lucidly the use of these instruments today, pointing out their benefits and limitations. The general objective sought to analyze the advantages and disadvantages of using learning objects as teaching tools from the perspective of Information Science. The specific objectives are: to identify negative and positive aspects of information and communication technologies today, using mainly the theoretical foundation of Information Science; point out the concept of learning object, as well as its use in teaching; detect the potential and limitations of learning objects and suggest the contexts in which they should or should not be used as a teaching tool considering the scope of the Information Society. Through a bibliographic survey, it was possible to point out the extent to which learning objects have limitations that must be seriously considered, always avoiding the adoption of technocratic speeches that elect this technology as the solution to all existing educational problems. The final considerations report that the use of learning objects needs to reflect the educational and cultural contexts and the physical limitations of the subjects, in addition to enabling the student's capacity for reflection.pt_BR
dc.description.resumoA explosão informacional e a ubiquidade das tecnologias de informação e comunicação, aspectos inerentes à Sociedade da Informação, remodelaram a dinâmica social de forma irreversível. Nesse contexto, surgiram os objetos de aprendizagem, ferramentas tecnológicas utilizadas para o ensino, seja ele remoto ou presencial. Porém, é preciso que a Ciência da Informação discuta de forma mais lúcida o uso desses instrumentos na atualidade, apontando seus benefícios e limitações. O objetivo geral buscou analisar as vantagens e desvantagens do uso de objetos de aprendizagem como ferramentas de ensino sob o prisma da Ciência da Informação. Os objetivos específicos são: identificar aspectos negativos e positivos das tecnologias de informação e comunicação na atualidade, utilizando principalmente o embasamento teórico da Ciência da Informação; apontar o conceito de objeto de aprendizagem, bem como seu uso no ensino; detectar as potencialidades e limitações dos objetos de aprendizagem e sugerir os contextos em que eles devem ser ou não utilizados como ferramenta de ensino considerando o âmbito da Sociedade da Informação. Por meio de um levantamento bibliográfico, foi possível apontar até que ponto os objetos de aprendizagem possuem limitações que devem ser seriamente consideradas, evitando-se sempre a adoção de discursos tecnocráticos que elegem essa tecnologia como a solução para todos os problemas educacionais existentes. As considerações finais relatam que o uso dos objetos de aprendizagem precisa refletir os contextos educacionais, culturais e as limitações físicas dos sujeitos, além de possibilitar a capacidade de reflexão do aluno.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentMEDICINA - FACULDADE DE MEDICINApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Bibliomarpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectObjetos de aprendizagempt_BR
dc.subjectFerramentas de ensinopt_BR
dc.subjectCiência da informaçãopt_BR
dc.subjectSociedade da informaçãopt_BR
dc.subject.otherObjetos de aprendizagempt_BR
dc.subject.otherEducação - Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherTecnologia educacionalpt_BR
dc.subject.otherInformática na educaçãopt_BR
dc.subject.otherCiência da informaçãopt_BR
dc.subject.otherSociedade da informaçãopt_BR
dc.titleOs objetos de aprendizagem como ferramentas de ensino: potencialidades e fragilidades sob o olhar da ciência da informaçãopt_BR
dc.title.alternativeLearning objects as teaching tools: strengths and weaknesses under information science viewpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttp://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/bibliomar/article/view/16770pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-8345-1848pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.