Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/54158
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Ângela Imaculada Loureiro de Freitas Dalbenpt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5287893278123074pt_BR
dc.contributor.referee1Ilma Passos Alencastro Veigapt_BR
dc.contributor.referee2Ana Lúcia Amaralpt_BR
dc.contributor.referee3Márcio Aurério Pires de Almeidapt_BR
dc.contributor.referee4Fernando Antônio Menarellipt_BR
dc.creatorErnani de Castro Malettapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/0026506533871929pt_BR
dc.date.accessioned2023-05-30T11:17:38Z-
dc.date.available2023-05-30T11:17:38Z-
dc.date.issued2005-07-01-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/54158-
dc.description.abstractThe actor’s multiple education is the objective of the present research, keeping in mind that Theatre as a type of Art that encompasses all the artistic languages, demands an intersemiotic. interdisciplinary and thorough preparation. When stating that each of the-referred languages represents a discursive instance, the intention was to point out that the actor, beside being one of the voices of the scenic scores, when acting, shall consciously incorporate and appropriate the other voices that express those various and simultaneous discourses pertaining to the scenic act: the voice of other actors, the author's voice, the director's, the music director's, the bodywork director's, the set designer’s, wardrobe designer's, light technicians* and all others responsible for the creation of the performance. Thus, the actor builds a discourse in which multiple, counterpointing voices provide the base for the actor's performance, which will be polyphonic. Based on these premises, we have investigated the principles and practices that are able to orient guide such preparation. Our option was to ground the debate starting from the reconstruction and analyses of the researcher’s own experiences which have always focused the polyphonic acting. With that in mind, the researcher's professional route was recomposed by counterpointing various voices — from teachers, theatre theorists and consecrated actors who have been in charge of educating the actor, and who have been treading on equally polyphonic paths. As a result, the research highlights points out the principles suggested by the various practices submitted to analyses, which. lead. mainly, towards the indispensability of encompassing fundamental concepts and techniques coming from the various artistic languages, unveiling, consequently. the required appropriation, in a conscious way, of those appropriated languages. To do so, the actor's education is to be oriented by interdisciplinary workshops which. beside focusing the apprentice of the language fundaments, allow that this actor, instead of becoming a mere spokesman of incorporated discourses. consciously take over their appropriation, counterpointing multiple voices when creating a discourse that structures his/her polyphonic acting.pt_BR
dc.description.resumoO objeto desta pesquisa é a formação múltipla do ator, a partir da idéia de que o Teatro, por ser uma Arte que compreende todas as linguagens artísticas, exige uma formação-completa, intersemiótica e interdisciplinar. Afirmando-se que cada uma das referidas linguagens representa uma instancia discursiva, pretendeu-se evidenciar que o ator, além. de ser uma das vozes da partitura cénica, ao atuar deverá incorporar e se apropriar conscientemente das diversas outras vozes que expressam os vários e simultâneos discursos do ato teatral: a voz dos outros atores, do autor, do diretor, do diretor musical, do diretor corporal, do cenógrafo, do figurinista, do iluminador e de todos os demais criadores do espetáculo. O ator vai, então, construir um discurso em que múltiplas vozes em contraponto fundamentam a sua atuação, que será, dessa forma, polifônica. Com base nessas premissas, foram investigados os princípios e praticas passiveis de orientar tal formação. Optou-se por fundamentar a discussão do tema partindo da reconstrução e da análise das experiências de trabalho artístico do próprio pesquisador, as quais sempre focaram a atuação polifônica. Em vista disso, a trajetória profissional do pesquisador foi recriada por meio do contraponto entre várias vozes — professores, teóricos do teatro e artistas consagrados que têm-se dedicado ao trabalho de formação do ator, com percursos igualmente polifônicos. Como resultado, a pesquisa salienta os princípios sugeridos pelas inúmeras práticas analisadas. que, principalmente, indicam a imprescindibilidade da incorporação dos conceitos e técnicas fundamentais das diversas linguagens artísticas, apontando, em consequência, a necessária apropriação, de forma consciente, dessas linguagens incorporadas. Para tanto. é preciso que a formação do ator seja orientada por oficinas interdisciplinares que. além de focalizarem o aprendizado dos fundamentos das linguagens, permitam que esse artista, ao invés de tornar-se apenas um porta-voz dos discursos incorporados, exercite conscientemente a apropriação deles, contrapondo múltiplas vozes na criação de um discurso que estruture a sua atuação polifônica.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação - Conhecimento e Inclusão Socialpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectStanislavski, Konstantin, 1863-1938pt_BR
dc.subjectAtores - Estudo e ensinopt_BR
dc.subjectMeierhold, Karl Theodor Kasimir, 1875-1940pt_BR
dc.subjectPolifoniapt_BR
dc.subjectGrotowski, Jerzy, 1933-1999pt_BR
dc.subjectRepresentação teatral - Estudo e ensinopt_BR
dc.subjectBrecht, Bertolt, 1898-1956pt_BR
dc.subjectArtaud, Antonin, 1896-1948pt_BR
dc.subjectBarba, Eugenio, 1936-pt_BR
dc.subjectWilson, Robert, 1941- Critica e interpretaçãopt_BR
dc.subjectLepage, Robertpt_BR
dc.subjectKantor, Tadeuszpt_BR
dc.subject.otherAtorespt_BR
dc.subject.otherDiscursopt_BR
dc.subject.otherPolifoniapt_BR
dc.subject.otherRepresentação teatralpt_BR
dc.subject.otherEstudo e ensinopt_BR
dc.titleA formação do ator para uma atuação polifônica: princípios e práticaspt_BR
dc.typeTesept_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-4026-1446pt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tese_Ernani de Castro Maletta.pdf31.13 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.