Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/55411
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorGiovana França Carneiro Fernandespt_BR
dc.creatorMariana Gonçalves Diaspt_BR
dc.creatorMaria Luiza Silva Tupy Botelhopt_BR
dc.creatorAna Luiza de Quadrospt_BR
dc.date.accessioned2023-06-27T16:28:41Z-
dc.date.available2023-06-27T16:28:41Z-
dc.date.issued2021-
dc.citation.issue13pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage8pt_BR
dc.identifier.isbn9786586901412pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/55411-
dc.description.abstractAssociating teaching assumptions through investigations with the role of representations has been promising in terms of learning. We developed this work with students of the first year of High School with the objective of analyzing the contributions of science teaching by investigation in the involvement of students with the problem issue and with the use of representations as tools that facilitate conceptual understanding. The students were challenged to propose an experiment that would help them solve the problem and to communicate in pairs the path taken and the explanation for the phenomenon present in the experiment. We observed that the students were actively involved in explaining the phenomenon and, for that, they appropriated representations that helped both in organizing their own ideas and in communicating with peers.pt_BR
dc.description.resumoAssociar pressupostos do ensino por meio de investigações com o papel das representações tem se mostrado promissor em termos de aprendizagem. Desenvolvemos este trabalho com estudantes do primeiro ano do Ensino Médio com o objetivo analisar as contribuições do ensino de Ciências por investigação no envolvimento dos estudantes com a questão problema e com o uso de representações como ferramentas facilitadoras do entendimento conceitual. Os estudantes foram desafiados a propor um experimento que os auxiliasse na solução da questão problema e a comunicar aos pares o caminho percorrido e a explicação para o fenômeno presente no experimento. Observamos que os estudantes se envolveram ativamente na explicação do fenômeno e, para isso, se apropriaram de representações que auxiliaram tanto na organização das próprias ideias quanto na comunicação com os pares.pt_BR
dc.description.sponsorshipCNPq - Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicopt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentICX - DEPARTAMENTO DE QUÍMICApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofEncontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciênciaspt_BR
dc.rightsAcesso Restritopt_BR
dc.subjectEnsino de ciências por investigaçãopt_BR
dc.subjectRepresentaçõespt_BR
dc.subjectDensidadept_BR
dc.subjectScience teaching through researchpt_BR
dc.subjectRepresentationspt_BR
dc.subjectDensitypt_BR
dc.subject.otherCiência - Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherEnsino Médiopt_BR
dc.subject.otherAprendizagem baseada em problemaspt_BR
dc.subject.otherFormação de conceitospt_BR
dc.subject.otherAprendizagem experimentalpt_BR
dc.subject.otherQuímicapt_BR
dc.titleO entendimento de conceitos científicos por meio da investigação e representação: o caso da densidadept_BR
dc.title.alternativeUnderstanding scientific concepts through research and representation: the case of densitypt_BR
dc.typeArtigo de Eventopt_BR
dc.url.externahttps://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/76204pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-9175-7604pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-1156-5536pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Evento

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.