Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/55484
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Antônio Jaegerpt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4761620A7&tokenCaptchar=03AFY_a8UJFQhbtxvbRC3HRJlYuGH6Wxc501u3LiGO8BQNsSFYrMYkb39tG4Fvoz__ivqxykGPafX7bWFCEyvUk_HdmaZzxipHVoFFBtzgJ9gmRciwl_TSFC7RbG23Z39NY25Er7G0be_01zOMUgribh2rkfoDKJZxTQrlnjPh8eFUnTXIx8NZHgSFRx9vH7q7uQ1OHGa_ev_ykQCyKzl9p8Z6F2PGLwnHcUJYfKlTtbkdqKemGI5UliZYWj7N7yjYExx4XiG16FN5fda1Ge3JM56gbcMDrAr7luEVpLG5EYcMHlMUymiIBvfsK5iLuuwJbKHvSna2yJ5w5SoYYuOacxZIg9hOuh_rPZx5e-oV3rOaThLxaYBeYkO3i6VH_2IxvfgglAs0nDv1U2InlLgCMWwSzaWT1qucZ5RxJUW39w6oAT9T2pFnIkmqA-dgfo5YWJysByd4SmngZqHHHBt_r7U8WLVP-wnI6O4x9wolXNKv3XVBBzG3DhsRljXn-NIUaYIbJJ57rOwI5d7B1FWju1zV1BrIt_FqCQpt_BR
dc.contributor.referee1Roberta Ekunipt_BR
dc.contributor.referee2Luciano Burattopt_BR
dc.creatorAriel de Oliveira Gonçalvespt_BR
dc.creator.Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K2791193T6&tokenCaptchar=03AFY_a8V4CYHqSi22FEF4P93Mx_VZoUUpPU1ku4bTYakSk7X5aBCevlbftMJh8tIvUqp3qkAULE8_oqwVTyCNd5cTmIEiImFb7fhVDIi9GIS4C_LrSKMu6lQ-Z6Km_KnxduDPOkufXcgMGjdiAbTlPS5KDYvZ8ELZCn5mwe7G1FkP84HMBs3H6jLrGckkJTVLQ7aaO86Dk8jViKJuK7cPXqC_V68e-yypWLzuZfuO0lcGrvVltONZK33DBOgfbvjNLfyTsdvexyc5wQdO7JHdNjp2D5lXXggbIlMiylxNqvOuXReG3A288QH4V5vQEb5tTd8ZqOHhfF723tuqkvKj7ye2MIXjf_B0OWlYTmdV62j8abaJEM8Y3cN6WsIjsRzG5JDNCqeqPmezmU_CDlPm5LWqLY7qok51Kv933cHOrDpMCNxKE1II7-VgdxvNVoXIgPX7QN9Ye41_lge8jZ5XF5OYg4hBT7M045sqE3VKYKog8cwvAIY2lsgYCy7ajN9i17uhdvib5OqIAqbaOcGGj_uByfUhZH-O0Apt_BR
dc.date.accessioned2023-06-28T16:04:43Z-
dc.date.available2023-06-28T16:04:43Z-
dc.date.issued2023-02-06-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/55484-
dc.description.abstractRetrieval practice is a particularly advantageous learning strategy, where the effort to retrieve information (such as in answering test questions) seems to improve retention for said information. Among the possible explanations that seek to understand it's cognitive mechanisms, we have the episodic context account. This theory understands that the contextual information present during initial learning is merged with the contextual information of posterior retrieval attempts, creating a merged context that facilitates future retrievals, as it restricts the memory search set. Here, we directly investigate the contextual memory associated with both of the key moments of retrieval practice: the study phase (initial presentation of the information) and review (seeing the information again through retrieval or restudy). In three experiments, participants (total n = 88) learned a word list and reviewed it either through retrieval practice or restudy. A final test followed after 24 hours, assessing item memory and contextual memory, revealing that while retrieval practice leads to better retention of the studied information, this happens without an accompanying improvement of contextual memory. This finding is at odds with the episodic context account, leading to important theoretical implications that are discussed herein.pt_BR
dc.description.resumoA prática de lembrar é uma estratégia de aprendizagem particularmente vantajosa, em que o esforço de lembrar (como ao responder testes) aparenta causar melhora na retenção da informação estudada. Dentre as explicações que buscam entender seus mecanismos cognitivos, há a teoria do contexto episódico. Esta compreende que a informação contextual presente no momento de aprendizagem é combinada com a informação contextual de tentativas de recordação posteriores, criando uma mescla de contextos que, por sua vez, facilita a recordação futura ao facilitar uma restrição do conjunto de busca. Aqui avaliamos de forma direta a memória contextual associada aos dois momentos-chave da prática de lembrar conforme estudada em laboratório: a fase de estudo (apresentação inicial do material a ser aprendido) e a revisão (reapresentação através do lembrar ou reestudo). Em três experimentos, os participantes (n total = 88) aprenderam uma lista de palavras e a revisaram ou através da prática de lembrar ou do reestudo. Um teste final aplicado depois 24 horas mensurou a memória para o item e a memória contextual, obtendo-se que a prática de lembrar leva a uma melhora da retenção da informação estudada que é independente de uma melhora para a memória contextual. Este achado é discrepante com a teoria do contexto episódico. Os contrastes com a literatura e implicações teóricas são discutidos.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentICB - INSTITUTO DE CIÊNCIAS BIOLOGICASpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Neurociênciaspt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Restritopt_BR
dc.subjectMemória contextualpt_BR
dc.subjectPrática de Lembrarpt_BR
dc.subjectContextual memorypt_BR
dc.subjectTesting effectpt_BR
dc.subject.otherNeurociênciaspt_BR
dc.subject.otherMemória Episódicapt_BR
dc.subject.otherAprendizagempt_BR
dc.titlePrática de lembrar e memória contextual: uma avaliação da teoria do contexto episódicopt_BR
dc.title.alternativeRetrieval practice and contextual memory: an assessment of the episodic context accountpt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.description.embargo2025-02-06-
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-9749-1306pt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dissertalçao Ariel com Folha de Rosto (2)_organized.pdf
???org.dspace.app.webui.jsptag.ItemTag.restrictionUntil??? 2025-02-06
735.38 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.