Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/55969
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorEliana Aparecida Gregóriopt_BR
dc.creatorLuíza Gabriela de Oliveirapt_BR
dc.creatorSanter Alvares de Matospt_BR
dc.date.accessioned2023-07-07T22:02:50Z-
dc.date.available2023-07-07T22:02:50Z-
dc.date.issued2016-
dc.citation.volume11pt_BR
dc.citation.issue1pt_BR
dc.citation.spage101pt_BR
dc.citation.epage125pt_BR
dc.identifier.issn1982-2413pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/55969-
dc.description.abstractThere are many difficulties in the teaching and learning of concepts in Biology courses. To assist teachers and students in this process the information technologies offer the possibility to simulate, manipulate and visualize processes which in practice would be difficult or impossible to observable, therefore increasing the understanding of the contents. In this paper, we present and reflect on the proposal activity with investigative features from the computer simulation "Gene Expression - Fundamentals" available in the project Physics Educational Technology (PhET), the University of Colorado. We also analyzed the engagement, the contributions of simulation to other methodologies, the correlation between these two variables and the students' opinions about the script and the use of simulation in biology classes. The study was conducted with 77 students from Public High School in Divinópolis, Minas Gerais, Brazil. Our results showed that the students had a significant engagement and a positive view on the use of simulation as a methodological strategy. Given the benefits of using simulation in teaching and learning processes observed in our work, we suggest using of simulation in teaching abstract concepts in Biology.pt_BR
dc.description.resumoSão muitas as dificuldades nos processos de ensino e aprendizagem de conceitos na disciplina de Biologia. Para auxiliar professores e alunos nesse processo as tecnologias da informação oferecem a possibilidade de simular, manipular e visualizar processos que na prática seriam difíceis ou impossíveis de serem observáveis, assim potencializando a compreensão dos conteúdos. Neste trabalho, elaboramos e refletimos sobre uma proposta de atividade com características investigativas a partir da simulação computacional “Expressão genética - Fundamentos” disponível no projeto Tecnologia no Ensino de Física (PhET), da Universidade do Colorado. Analisamos também o engajamento, as contribuições da simulação para outras metodologias, a correlação entre essas duas variáveis e a opinião dos alunos quanto ao roteiro e o uso da simulação nas aulas de Biologia. O trabalho foi realizado com 77 alunos de três turmas do primeiro ano do Ensino Médio de uma escola estadual do município de Divinópolis, Minas Gerais. Nossos resultados demonstraram que os alunos tiveram um engajamento expressivo e uma visão positiva no uso da simulação como estratégia metodológica. Diante dos benefícios do uso da simulação nos processos de ensino e aprendizado observados em nosso trabalho, sugerimos o uso de simulações no ensino de conteúdos abstratos em Biologia.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAUpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofExperiências em Ensino de Ciências-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectTecnologias da informaçãopt_BR
dc.subjectSimuladores computacionaispt_BR
dc.subjectEnsino investigativopt_BR
dc.subjectConteúdos abstratospt_BR
dc.subject.otherBiologia (Ensino médio)pt_BR
dc.subject.otherPesquisapt_BR
dc.subject.otherTecnologia educacionalpt_BR
dc.titleUso de simuladores como ferramenta no ensino de conceitos abstratos de biologia: uma proposição investigativa para o ensino de síntese proteicapt_BR
dc.title.alternativeUse of simulators as a tool for teaching conceptuais abstracts in Biology: An inquiry proposal for teaching of protein synthesispt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://if.ufmt.br/eenci/artigos/Artigo_ID303/v11_n1_a2016.pdfpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-7890-8655pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.