Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/58034
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Luciana de Oliveira Silva | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2023-08-21T19:40:02Z | - |
dc.date.available | 2023-08-21T19:40:02Z | - |
dc.date.issued | 2019 | - |
dc.citation.volume | 18 | pt_BR |
dc.citation.issue | 1 | pt_BR |
dc.citation.spage | 02 | pt_BR |
dc.citation.epage | 39 | pt_BR |
dc.identifier.doi | https://10.25189/rabralin.v18i1.1328 | pt_BR |
dc.identifier.issn | 01027158 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/58034 | - |
dc.description.abstract | This article, a fragment of a doctoral research, investigates the use of virtual learning environment (VLE) as a space for interaction and collaboration for teachers in training and aims at pointing out which evidence of the conditions for complex emergency, proposed by Davis and Simmt (2003) and Davis and Sumara (2006), exist in the interactions. The complexity perspective is adopted for data analysis. The study has characteristics of a qualitative research and virtual ethnography (HINE, 2000). The data shows that the conditions for complex emergency were observed in the investigated group, in an interrelated way, contributing to stability, coherence and balance of the system. | pt_BR |
dc.description.resumo | O presente artigo, recorte de uma pesquisa de doutorado, investiga o uso do ambiente virtual de aprendizagem (AVA) como espaço de interação e colaboração para professores em formação. Seu propósito é apontar quais indícios das condições para emergência complexa propostas por Davis e Simmt (2003) e Davis e Sumara (2006) existem nas interações ocorridas. A perspectiva da Complexidade é adotada para a análise dos dados. O estudo constituiu-se de uma pesquisa de natureza qualitativa e de orientação etnográfica virtual (HINE, 2000). Os dados revelam que as condições para emergência complexa foram observadas no grupo investigado e se apresentam de forma inter-relacionada, contribuindo para que o sistema se mantenha estável, coerente e equilibrado. | pt_BR |
dc.format.mimetype | pt_BR | |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | FALE - FACULDADE DE LETRAS | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Revista da Abralin | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Etnografia virtual | pt_BR |
dc.subject | Formação de professores | pt_BR |
dc.subject | Ambientes virtuais | pt_BR |
dc.subject | Emergência complexa | pt_BR |
dc.subject.other | Professores-Formação | pt_BR |
dc.subject.other | Ambientes virtuais compartilhados | pt_BR |
dc.title | A emergência complexa nas interações de um grupo de professores em formação em ambiente virtual | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
dc.url.externa | https://revista.abralin.org/index.php/abralin/article/view/1328 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0001-8109-2389 | pt_BR |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
A emergência complexa nas interações de um grupo de professores em formação em ambiente virtual.pdf | 186.99 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.