Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/58034
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorLuciana de Oliveira Silvapt_BR
dc.date.accessioned2023-08-21T19:40:02Z-
dc.date.available2023-08-21T19:40:02Z-
dc.date.issued2019-
dc.citation.volume18pt_BR
dc.citation.issue1pt_BR
dc.citation.spage02pt_BR
dc.citation.epage39pt_BR
dc.identifier.doihttps://10.25189/rabralin.v18i1.1328pt_BR
dc.identifier.issn01027158pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/58034-
dc.description.abstractThis article, a fragment of a doctoral research, investigates the use of virtual learning environment (VLE) as a space for interaction and collaboration for teachers in training and aims at pointing out which evidence of the conditions for complex emergency, proposed by Davis and Simmt (2003) and Davis and Sumara (2006), exist in the interactions. The complexity perspective is adopted for data analysis. The study has characteristics of a qualitative research and virtual ethnography (HINE, 2000). The data shows that the conditions for complex emergency were observed in the investigated group, in an interrelated way, contributing to stability, coherence and balance of the system.pt_BR
dc.description.resumoO presente artigo, recorte de uma pesquisa de doutorado, investiga o uso do ambiente virtual de aprendizagem (AVA) como espaço de interação e colaboração para professores em formação. Seu propósito é apontar quais indícios das condições para emergência complexa propostas por Davis e Simmt (2003) e Davis e Sumara (2006) existem nas interações ocorridas. A perspectiva da Complexidade é adotada para a análise dos dados. O estudo constituiu-se de uma pesquisa de natureza qualitativa e de orientação etnográfica virtual (HINE, 2000). Os dados revelam que as condições para emergência complexa foram observadas no grupo investigado e se apresentam de forma inter-relacionada, contribuindo para que o sistema se mantenha estável, coerente e equilibrado.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista da Abralinpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEtnografia virtualpt_BR
dc.subjectFormação de professorespt_BR
dc.subjectAmbientes virtuaispt_BR
dc.subjectEmergência complexapt_BR
dc.subject.otherProfessores-Formaçãopt_BR
dc.subject.otherAmbientes virtuais compartilhadospt_BR
dc.titleA emergência complexa nas interações de um grupo de professores em formação em ambiente virtualpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://revista.abralin.org/index.php/abralin/article/view/1328pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-8109-2389pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.