Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/59279
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorAdemilson de Sousa Soarespt_BR
dc.date.accessioned2023-10-09T17:34:08Z-
dc.date.available2023-10-09T17:34:08Z-
dc.date.issued2021-
dc.citation.volume13pt_BR
dc.citation.issue33pt_BR
dc.citation.spage129pt_BR
dc.citation.epage149pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13n33p129-149pt_BR
dc.identifier.issn2175-6600pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/59279-
dc.description.abstractThis articleaddresses research on curriculum policies for Early Childhood Education and points out epistemological challenges that emerge in the context of the 2017 approval of the Common National Curriculum Base -BNCC. The text is of theoretical and bibliographicalnature and takes as reference the database produced by Soares (2020) to identify the surveys on curriculum for Early Childhood Education. From1991 works catalogued, only 22 studies address curriculum, which means only 1.1% of the total production. The great challenge is to broaden and deepen research on curriculum policies, strengthening the action of those who work in the field of Early Childhood Education in the context of implementation the BNCC. In this sense, Apple (2001; 2006), Hall (2003; 2006) andBall (2004; 2006) emerge as essential references.pt_BR
dc.description.resumoO artigo aborda pesquisas sobre políticas curriculares para a Educação Infantil e aponta desafios epistemológicos que emergem no contexto da aprovação em 2017 da Base Nacional Comum Curricular – BNCC. O texto é de natureza teórico-bibliográfica e parte da base de dados produzida por Soares (2020) para identificar as pesquisas sobre currículo para a Educação Infantil. De 1991 trabalhos catalogados somente 22 estudos versam sobre currículo, ou seja, apenas 1,1% do total da produção. O grande desafio é ampliar e aprofundar pesquisas sobre as políticas curriculares, fortalecendo a ação daqueles que atuam no campo da Educação Infantil no contexto de implementação da BNCC. Nesse sentido, Apple (2001; 2006), Hall (2003; 2006) e Ball (2004; 2006) surgem como referências imprescindíveis.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLARpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofDebates em Educaçãopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPesquisaspt_BR
dc.subjectPolíticas curricularespt_BR
dc.subjectEducação Infantilpt_BR
dc.subjectBNCCpt_BR
dc.subject.otherEducação infantilpt_BR
dc.subject.otherCurrículo escolarpt_BR
dc.subject.otherCurrículos -- Brasilpt_BR
dc.titlePesquisas sobre políticas curriculares para a educação infantil: algumas questões epistemológicas no contexto da BNCCpt_BR
dc.title.alternativeResearch on curriculum policies for early childhood education: some epistemological issues in the context of the BNCCpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12976pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-4056-1203pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Pesquisas sobre políticas curriculares para a educação infantil.pdf6 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.