Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/59533
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorIury Teixeira de Sevilha Goslingpt_BR
dc.creatorMarlusa de Sevilha Goslingpt_BR
dc.creatorFrancis Marcean Resende Barrospt_BR
dc.creatorGeorgia Caetanopt_BR
dc.creatorFrancisval de Melo Carvalhopt_BR
dc.creatorDaniel Carvalho de Rezendept_BR
dc.date.accessioned2023-10-17T15:23:29Z-
dc.date.available2023-10-17T15:23:29Z-
dc.date.issued2019-
dc.citation.volume20pt_BR
dc.citation.issue4pt_BR
dc.citation.spage89pt_BR
dc.citation.epage100pt_BR
dc.identifier.doi10.21714/pretexto.v20i4.7168pt_BR
dc.identifier.issn19846983pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/59533-
dc.description.abstractMuseums began to take new roles in tourism experience context, while social media has enabled the information sharing through the internet. Considering this, this study aimed to analyze the comments of the Itaipu Ecomuseum visitors inserted in the TripAdvisor platform. Based on the model of perceived quality in museums, the data were submitted to content analysis and sentiment analysis. The main results showed that the aspects related to the dimensions of physical evidence and quality of information are the most mentioned. In addition, user sentiment is mostly positive in all dimensions. Thus, the study contributed by bringing the elements of sentiment analysis into content analysis in order to classify information more accurately and impartially. In managerial terms, the company's need for attention to the tangible aspects of the ecomuseum is reinforced, as well as an insight to the incorporation of elements that have a positive impact on the visitors' feeling is given.pt_BR
dc.description.resumoOs museus assumiram novos papéis no contexto da experiência turística, enquanto as mídias sociais permitiram o compartilhamento de informações por meio da internet. Diante disso, este estudo buscou analisar os comentários dos visitantes do Ecomuseu de Itaipu inseridos na plataforma TripAdvisor. A partir do modelo de qualidade percebida em museus, os dados foram submetidos à análise de conteúdo e análise de sentimento. Os principais resultados mostram que os aspectos relacionados às dimensões de evidência física e qualidade da informação são os mais mencionados. Além disso, o sentimento dos usuários é majoritariamente positivo em todas as dimensões. Para a área, o estudo contribuiu ao reunir os elementos da análise de sentimento à análise de conteúdo de forma a graduar as informações de maneira mais precisa e imparcial. Gerencialmente, reforça-se a necessidade de atenção da empresa aos aspectos tangíveis do ecomuseu, bem como se oferece um insight para a incorporação de elementos que causem impacto positivo no sentimento dos visitantespt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ADMINISTRATIVASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista PRETEXTOpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectQualidadept_BR
dc.subjectServiçopt_BR
dc.subjectMuseuspt_BR
dc.subjectAnálise de sentimentopt_BR
dc.subject.otherMuseuspt_BR
dc.titleQualidade em museus: o sentimento dos visitantes do ecomuseu de Itaipupt_BR
dc.title.alternativeService quality in museums: the sentiment of Itaipu ecomuseum visitorspt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttp://revista.fumec.br/index.php/pretexto/aboutpt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
QUALIDADE EM MUSEUS.pdf328.69 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.