Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/61735
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorLuciane Corrêa Ferreirapt_BR
dc.creatorDaiane Joice da Silvapt_BR
dc.creatorLívia Elisa Lemos Melopt_BR
dc.creatorYasmin Guimarães de Limapt_BR
dc.creatorAna Luíza Ferreira Vieirapt_BR
dc.date.accessioned2023-12-05T20:09:12Z-
dc.date.available2023-12-05T20:09:12Z-
dc.date.issued2022-
dc.citation.volume15pt_BR
dc.citation.issue1pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage12pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.15448/1984-4301.2022.1.41235pt_BR
dc.identifier.issn19844301pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/61735-
dc.description.abstractPortuguese as a Welcoming Language is a discipline which finds its place both in the scope of Applied Linguistics and also in the field of Human Rights since education is a human right according to the Brazilian Constitution of 1988. The globalization and the advent of international migration in general motivated the development of the field of Portuguese as a Welcoming Language (GROSSO, 2010; AMADO, 2013). In this chapter, we are interested in analyzing from an emic perspective the linguistic ideologies and beliefs that emerge in the speech of a Haitian student during an informal conversation about his approval in the Brazilian exam of access to the Brazilian higher education, Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM), and the consequent admission to a free public University in Brazil.pt_BR
dc.description.resumoPortuguês como Língua de Acolhimento é uma disciplina que se insere na área de Português como Língua Adicional e encontra o seu lugar tanto no âmbito da Linguística Aplicada quanto no campo de Direitos Humanos, uma vez que a educação é um direito humano de acordo com a Constituição Brasileira de 1988. A globalização e o advento das migrações internacionais, em geral, motivaram o desenvolvimento de estudos sobre o ensino de Português como Língua de Acolhimento (GROSSO, 2010; AMADO, 2013), cujo foco é o ensino de Português para imigrantes e refugiados. No presente artigo, analisamos, a partir de uma perspectiva êmica, as ideologias linguísticas e crenças que emergem na fala de um estudante haitiano durante uma conversa informal sobre sua aprovação no Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM) e o consequente ingresso em uma universidade pública gratuita no Brasil.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofLetrônicapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPortuguês como Língua Adicionalpt_BR
dc.subjectPortuguês como Língua de Acolhimentopt_BR
dc.subjectLinguística Aplicadapt_BR
dc.subjectDireitos Humanospt_BR
dc.subject.otherLinguística aplicadapt_BR
dc.subject.otherDireitos humanospt_BR
dc.subject.otherLíngua portuguesa - Estudo e ensinopt_BR
dc.titlePortuguês como língua de acolhimento e os desafios do acesso a uma universidade pública no Brasilpt_BR
dc.title.alternativePortuguese as a Welcoming Language and the challenges of entering a public University in Brazilpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/41235pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-0503-2434pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-4384-8493pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-2458-0201pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-6501-6973pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-9681-4006pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.