Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/65962
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Daniervelin Renata Marques Pereirapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/9783235143754513pt_BR
dc.contributor.referee1Elisson Ferreira Moratopt_BR
dc.contributor.referee2Natália Silva Giarola de Resendept_BR
dc.creatorLaiane Grillopt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/6255712955632877pt_BR
dc.date.accessioned2024-03-18T12:48:02Z-
dc.date.available2024-03-18T12:48:02Z-
dc.date.issued2023-12-15-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/65962-
dc.description.abstractThe general objective of this work is to analyze the work The Starry Night, by Vincent van Gogh, to understand its characteristics as a visual text and the meanings that can be generated when reading it. To do this, we are basing ourselves on the theoretical-methodological tools of French semiotics, relying on authors such as Lara (2012), Morato (2008) Pietroforte (2004, 2013, 2016), Teixeira (1998), among others. In methodological terms, we analyzed the work relating the content plan with the expression plan. In terms of content, we analyze the discursive level and the fundamental level; at the expression plan, we analyze the chromatic, topological and eidetic categories; and by correlating them, semi-symbolic relationships important to the construction of meanings were highlighted. We conclude, therefore, that this approach proved to be productive in understanding the work and that it can serve as support for educators, facilitating the teaching of reading focused on pictorial texts.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho tem como objetivo geral analisar a obra A Noite Estrelada, de Vincent van Gogh, para depreendermos suas características como texto visual e os sentidos que podem ser gerados em sua leitura. Para isso, nos fundamentamos nas ferramentas teórico-metodológicas da semiótica francesa, nos apoiando em autores como Lara (2012), Morato (2008) Pietroforte (2004, 2013, 2016), Teixeira (1998), entre outros. Em termos metodológicos, analisamos a obra relacionando o plano de conteúdo com o plano de expressão. No plano do conteúdo, analisamos o nível discursivo e o nível fundamental; no plano da expressão, analisamos as categorias cromática, topológica e eidética; e ao correlacioná-los, foram evidenciadas relações semissimbólicas importantes à construção dos sentidos. Concluímos, portanto, que tal abordagem se mostrou produtiva na apreensão da obra e que pode servir de suporte aos educadores, facilitando o ensino de leitura voltada a textos pictóricos.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Língua Portuguesa: Teorias e Práticas de Ensino de Leitura e Produção de Textospt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/*
dc.subjectSemiótica francesapt_BR
dc.subjectPinturapt_BR
dc.subjectTexto visualpt_BR
dc.subject.otherLíngua portuguesa – Estudo e ensinopt_BR
dc.titlePintura enquanto texto: análise semiótica d'A Noite Estreladapt_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Língua Portuguesa

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Monografia - Laiane Grillo.pdfPINTURA ENQUANTO TEXTO: análise semiótica d'A Noite Estrelada1.22 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons