Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/67772
Type: | Tese |
Title: | Dicotomias e similaridades na trajetória do violão em Belo Horizonte |
Authors: | Fábio Nery de Souza |
First Advisor: | Flavio Terrigno Barbeitas |
First Referee: | Cláudia Araújo Garcia |
Second Referee: | Loque Arcanjo Júnior |
Third Referee: | Stanley Levi Nazareno Fernandes |
metadata.dc.contributor.referee4: | Eduardo Pires Rosse |
metadata.dc.contributor.referee5: | José Ricardo Jamal Júnior |
Abstract: | Descrevem-se similaridades e dicotomias do violão em Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil. De um lado, essa cidade que traz, em sua gênese, hierarquias epistemológicas conformadas em avenida circular – Avenida do Contorno – que separa, divide, demarca, silencia e exclui. De outro, o violão que, conforme os espaços de atuação, sofreu mudanças pontuais na sua gramática musical. A partir das biografias de alguns violonistas e professores que contribuíram para a divulgação e a prática desse instrumento, bem como em dados obtidos em entrevistas, tece-se uma trama histórica que revela silenciamentos, diferentes vivências, disputas por poder, espaços de atuação e habilidades diversas. Nos trânsitos desse instrumento em lugar de simbiose, marcado pelo constante jogo entre tradição e modernidade, surge, com o advento do rádio, um violão original, híbrido, composicional. Essa longa trajetória do “pinho de seis cordas” é a motivação para se descrever a vida musical que se formava na capital símbolo da República, procurando entender o ensino/aprendizado e prática/repertório relativos a um dos instrumentos musicais mais populares do Brasil. |
Abstract: | This research describes guitar-related similarities and dichotomies in Belo Horizonte, Minas Gerais, Brazil, city whose genesis has drawn on epistemological hierarchies shaped by a circular avenue that separates, divides, sets boundaries, hushes up and excludes. Within it, the guitar, according to its performance spaces, has undergone specific changes in its musical grammar. Relying on biographies of guitarists and teachers who has contributed to its dissemination and practice and on data gathered through interviews, this study weaves a historical plot revealing silencing, experiences, power struggles, performance spaces, and diverse skills. Thanks to the long journey of this instrument within a place of symbiosis, interplaying tradition and modernity, and to the advent of the radio, an original, hybrid, compositional guitar was born. This long trajectory of this six-stringed instrument is the motivation to describe the musical life in progress in the capital then taken as symbol of the Republic, seeking to understand teaching/learning and practice/repertoire issues related to one of the most popular musical instruments in Brazil. |
Subject: | Violão - História e crítica |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | MUSICA - ESCOLA DE MUSICA |
metadata.dc.publisher.program: | Programa de Pós-Graduação em Música |
Rights: | Acesso Aberto |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/67772 |
Issue Date: | 1-Dec-2023 |
Appears in Collections: | Teses de Doutorado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Dicotomias e similaridades na trajetória do violão em Belo Horizonte.pdf | 6.25 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.