Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/68350
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorMônica Correia Baptistapt_BR
dc.creatorAngela Maria Rabelo Ferreira Barretopt_BR
dc.date.accessioned2024-05-15T20:07:35Z-
dc.date.available2024-05-15T20:07:35Z-
dc.date.issued2019-08-06-
dc.citation.volume8pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage157pt_BR
dc.citation.epage180pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.9771/re.v8i2.28682pt_BR
dc.identifier.issn2317-0956pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/68350-
dc.description.abstractThis article aims to analyse the training of teachers in early childhood education, using statistics on the education of these professionals, characteristics of the courses which they take and results of recent studies on the place of early childhood education in curriculum matrices of Pedagogy courses, in which these professionals must be trained, in accordance with the National Curricular Guidelines for Pedagogy Courses. Attention is also drawn to factors, which, in the view of the authors, are essential in the training of teachers, for the quality of the childhood education offered in the Country. Considering the problems identified by several authors on the dispersion of the object of the Pedagogy course, defined in the resolution of 2006, which renders the offered training fragmented and superficial, a proposal for a curricular matrix for undergraduate education was proposed as a provocation for debate. The matrix was built with the intention of training early childhood education teachers, trained to care for and educate children in nursery schools and kindergartens, according to the National Curriculum Guidelines for Early Childhood Education.pt_BR
dc.description.resumoNeste artigo, busca-se analisar a formação das professoras da educação infantil, utilizando-se estatísticas sobre escolaridade dessas profissionais, dados sobre características dos cursos que as formam e resultados de estudos recentes sobre o lugar da educação infantil nas matrizes curriculares de cursos de Pedagogia, nos quais devem ser formadas essas profissionais, em consonância com as Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Pedagogia (BRASIL, 2006). São também apontados aspectos que, na visão das autoras, são essenciais na formação de professoras, para contribuir com a qualidade da educação infantil ofertada no País. Considerando os problemas identificados por vário(a)s autore(a)s sobre a dispersão do objeto do curso de Pedagogia, definido na resolução de 2006 (BRASIL, 2006), que faz com que a formação oferecida seja fragmentada e superficial, apresenta-se uma proposta de matriz curricular para licenciatura em educação infantil, como provocação ao debate. A matriz foi construída tendo como pretensão a formação de professoras, capacitadas para cuidar e educar crianças em creches e pré-escolas, segundo as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil (BRASIL, 2009).pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLARpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Entreideias: Educação, Cultura E Sociedadept_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCurso de Pedagogiapt_BR
dc.subjectDocênciapt_BR
dc.subjectEducação infantilpt_BR
dc.subjectCrechept_BR
dc.subjectPré-escolapt_BR
dc.subject.otherEducação de criançaspt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherCrechespt_BR
dc.subject.otherProfessorespt_BR
dc.subject.otherPedagogia críticapt_BR
dc.titleReflexões sobre a formação de docentes da e para a Educação Infantilpt_BR
dc.title.alternativeReflexiones sobre la formación de docentes de y para la educación infantilpt_BR
dc.title.alternativeReflections on the training of teachers of and for early childhood educationpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.ufba.br/index.php/entreideias/article/view/28682pt_BR
dc.identifier.orcidhttp://orcid.org/0000-0002-6645-0114pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Reflexões sobre a formação de docentes da e para a Educação Infantil.pdf306.64 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.